Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Anne Harju är fil.dr. i socialt arbete och docent i barn och ungdomsvetenskap vid institutionen Barn-utbildning-samhälle på Fakulteten för lärande och samhälle. Under de senaste åren har hon haft positioner som forskare, lärare och prefekt vid institutionen. Hennes forskning är inriktad på barndomsstudier och förståelsen av barns vardagsvillkor, med ett specifikt fokus på barn och unga i utsatta situationer och på barndom i förskola och skola. Hon har också genomfört studier inom områden som högre utbildning och urbana studier med fokus på barn och unga i stadsmiljöer.
Publikationer
-
2024 | Rapport
"Ingen sa sanningen": en studie med fokus på ungas röster om avbrott från gymnasiet i Malmö
Anne Harju, Anna Singhateh
-
2024 | Artikel i tidskrift
Nordic early childhood education policies and virulent nationalist trends
Zsuzsa Millei, Anne Harju, Signe Hvid Thingstrup, Annika Åkerblom
-
2024 | Artikel i tidskrift
“Then you want everyone to be friends, and [having] friends is important for learning, I think”: The Role of Peers in Children’s Integration, Participation and Learning
Margund Rohr, Lena Foertsch, Thomas Droessler, Anne Harju, Tiina Hautamäki, Henna Jousmäki, Krystyna Slany, Magdalena Ślusarczyk, Harald Wagner
-
2024 | Artikel i tidskrift
Tensions and dilemmas in participatory youth projects working within institutional frameworks
Anne Harju, Isabel Mª Bernedo Muñoz, Ditte Tofteng
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Varför integrerar de sig inte? Om social oro, rumsligt stigma och avancerad marginalitet
Anne Harju
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.