Bergem, Trygve. 2000. Läraren i etikens motljus. Lund: Studentlitteratur. (147 s)
Blossing, Ulf och Wennergren, Ann-Christin. (2019). Kollegialt lärande, resan mot framtidens skola. Lund: Studentlitteratur. (144 s)
Cajvert, Lilja. (2016). Studenthandledning under verksamhetsförlagd utbildning. Lund: Studentlitteratur. s 187-220. (33 s). Tillgänglig via canvas.
Gardesten, Jens. och Hegender, Henrik. 2015. Underkännanden inom verksamhetsförlagd lärarutbildning: Resultatet från en forskningsexpedition i svårframkomlig terräng. Utbildning och lärande/Education and Learning, 9 (2) s 69-86. (17 s). Tillgänglig via internet.
Irisdotter Aldenmyr, Sara, Paulin, Ann och Grönlien Zetterqvist, Kirsten. (2021). Etik i professionellt lärarskap, 3 uppl . Malmö: Gleerups utbildning. (168 s)
Nilsson, Björn och Waldemarsson, Anna-Karin. (2021). Kommunikation. Samspel mellan människor. 5 uppl. Lund: Studentlitteratur. (199 s)
Nordänger, Ulla-Karin; Lindqvist, Per. och Hegender, Henrik. 2012. Från samspråk om lämplighet mot förhandling om skicklighet?: bedömningssamtal under verksamhetsfölagd lärarutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige, 1/2, s 61-80. (19 s). Tillgänglig via internet.
Lauvås, Per. och Handal, Gunnar. 2015. Handledning och praktisk yrkesteori. 3:e uppdaterade upplagan Lund: Studentlitteratur. Kap 12-15. (62 s.). Tillgänglig via internet.
Lauvås, Per, Hofgaard Lycke, Kirsten. och Handal, Gunnar. (2017). Kollegahandledning med kritiska vänner. Lund: Studentlitteratur. (262 s)
Tveiten, Sidsel. 2020. Yrkesmässig handledning – mer än ord. 4:e upplagan, Lund: Studentlitteratur. (348 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer efter kursledarens anvisningar.
Handledarutbildning II: Kollega- och studenthandledning i skolverksamhet
Om kursen
Denna kurs på avancerad nivå går över ett helt läsår med digitala träffar under sen eftermiddagstid ungefär en gång i månaden. Den vänder sig till dig som har genomfört en handledarutbildning på grundläggande nivå och vill ta nästa steg för att fördjupa och förfina dina kunskaper.
I kursen får du utveckla din förmåga att stödja och bedöma professionsutveckling. Tillsammans med övriga kursdeltagare fördjupar du dina kunskaper om hur olika handlednings- och samtalsmodeller kan användas i handledning av både kollegor och studenter. Kursen tar upp såväl yrkesetiska och skolkontextuella dilemman.
Kursen ges i samarbete med Högskolan Kristianstad.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper om hur olika handlednings- och samtalsmodeller kan användas i kollega- och studenthandledning samt hur olika yrkesetiska och skolkontextuella dilemman identifieras och hanteras. Syftet är också att deltagaren ska utveckla sin förmåga att stödja och bedöma professionsutveckling.
Kursen behandlar och problematiserar olika handledningsmodellers funktion och villkor för professionsutveckling i såväl kollega- som i studenthandledning. I relation till olika handledningssituationer behandlas yrkesetik, skolkulturer och andra sociala och kulturella påverkansfaktorer. I kursen diskuteras formativa och summativa bedömningspraktiker i handledningsprocessen. Kursen belyser även hur yrkeskompetens kan identifieras och bedömas på ett tillförlitligt och likvärdigt sätt för att stödja såväl nyutbildade lärares som lärarstudenters professionsutveckling.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Akademisk yrkesexamen för undervisningssektorn, samt handledarutbildning på grundnivå om 7,5 hp eller motsvarande
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).