Gerrevall, Per (red) (2017). Att bedöma lärarkvalitet: skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm: Natur & Kultur (s. 31-40, 77-90, 107-136, 192-230) (98 s).
Lauvås, Per & Handal, Gunnar (2015). Handledning och praktisk yrkesteori. (3. uppdaterade uppl.) Lund: Studentlitteratur. (431 s).
Maltén, Arne. 1998. Kommunikation och konflikthantering: en introduktion. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1-3 (63 s).
Sträng, Monica. (red.). 2005. Samspel för lärande. Didaktiskt redskap för professionella lärare. Lund: Studentlitteratur. Inledningen samt kap. 3 och 4. (70 s).
Øiestad, Guro (2005). Feedback. (1. uppl.) Malmö: Liber. (140 s).
Handledarutbildning I: Handledning och bedömning av lärarstudenters yrkeslärande i verksamhetsförlagd utbildning
Om kursen
I kursen får du möjlighet att utveckla din förmåga att handleda lärarstudenter och bedöma deras yrkeskunnande. Tillsammans med övriga kursdeltagare diskuterar du handledarens olika roller och hur olika samtalsmetoder och handledningsstrategier kan användas och problematiseras. I kursen behandlas hur olika nivåer av yrkeskompetens kan identifieras och bedömas och du ges möjlighet att utveckla din förmåga att kommunicera både formativ och summativ bedömning.
HT24
Hösten 2024 erbjuds kursen
- för förskollärare på distans - anmälningskod 46157
- för övriga lärarkategorier (Fh, F-3, 4-6, 7-9, Gy, Yrk) på distans \- anmälningskod 46158
Utlokaliserad handledarkurs - för mer info vänligen kontakta vfu samordnare i din kommun
Utöver en kortare introduktion genomförs fyra kurstillfällen under utbildningsperioden.
VT25
Våren 2025 erbjuds kursen
- för förskollärare på distans - anmälningskod 56141
- för övriga lärarkategorier (Fh, F-3, 4-6, 7-9, Gy, Yrk) på distans \- anmälningskod 56142
Utlokaliserad handledarkurs - för mer info vänligen kontakta vfu samordnare i din kommun
Utöver en kortare introduktion genomförs fyra kurstillfällen under utbildningsperioden.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att kursdeltagaren utvecklar förmågan att handleda lärarstudenter och bedöma deras utveckling av yrkeskunnande.
I kursen problematiseras och diskuteras handledarens roll, olika samtalsmetoder och handledningsstrategier samt dess konsekvenser. För att synliggöra relationen mellan teoretiskt och praktiskt yrkeskunnande analyseras undervisningssituationer med hjälp av didaktisk analys. I kursen behandlas vad som kännetecknar lärarkvalitet och yrkeskunnande. Kursdeltagarna ges möjlighet att diskutera formativa bedömningspraktiker i handledningsprocessen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Akademisk yrkesexamen för undervisningssektorn
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Malmö Dagtid 25%
Helsingborg Dagtid 25%
Svedala Dagtid 25%
Skurup Dagtid 25%
Kontakt
-
Eva Thomasson - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
eva.thomasson@mau.se
040-665 74 60
-
Monica Cojanu - Administratör
Studieadministratör
monica.cojanu@mau.se
040-665 82 35
-
AB
Ann Kristina Brovall - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
ann.brovall@mau.se
040-665 80 40
-
MP
Max Persson - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
max.persson@mau.se
040-665 80 42