Ask, Sofia (2005) Akademisk skriftspråkskompetens i praktiken. Studenter möter universitetets textvärldar (s. 93-115) i Lindgren, Maria (red.) Den skrivande studenten. Idéer, erfarenheter och forskning från Textverkstaden vid Växjö universitet. Rapporter från Växjö universitet. Humaniora Nr 15 2005. (18 sidor)
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021)?Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (Kapitel 2–5, 201 sidor)
Utöver litteraturlistan kommer ca 200 sidor att tillkomma.
Akademisk text - RASK
Om kursen
Kursinnehåll
Kursens syfte är att öka studentens förmåga att identifiera och förstå den akademiska textens utmärkande drag, med tyngdpunkt på innehåll, form och verkan, hur olika texter disponeras och formuleras och i vilket ändamål.
Kursen tar upp frågor kring att läsa och bekanta sig med olika texter från olika akademiska discipliner. Betoningen ligger på förståelsen för texternas syfte, form och funktion.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).