Kurs, grundnivå
7.5 hp
Distans | dagtid | 50%
11 november 2024 - 19 januari 2025
Kod för kursen: UV222A

Kursinnehåll

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper kring olika forskningsmetoder samt förmåga att identifiera och formulera utvecklingsbehov inom förskolepedagogisk verksamhet.

Under en inventering av utvecklingsbehov i förskolan samlar studenten in empiriskt material med hjälp av olika forskningsmetoder. Vetenskapsteoretiska och kritiska resonemang förs kring metodernas styrkor och svagheter samt den kunskap de genererar. För att få en djupare förståelse för utvecklingsområdet söker studenten också relevant tidigare forskning som tillsammans med styrdokument och andra aktuella dokument kan bidra till att utveckla en problemformulering. Denna presenteras i en projektskiss, vilken avslutas med ett förslag på en utvecklingsinsats. Projektskissen kan ligga till grund för utvecklingsprojektet i nästkommande kurs.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV221A Kvalitetsarbete i förskola (genomgången)

Kurslitteratur

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt