EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen har ett fokus på specialpedagogiska frågor som tydliggör positionen och funktionen som specialpedagog, varvid det formella och det informella ledarskapet uppmärksammas. Stor vikt läggs vid specialpedagogens kvalifikationer att identifiera situationer som kan möjliggöra en allsidig och likvärdig utbildning, med hänsyn till etiska aspekter. Detta sker på organisationsnivå ur ett ledningsperspektiv för att kunna bidra till lämpliga åtgärder och förbättrad kvalitet. I kursen behandlas hur verksamhetskulturer uppstår, fungerar och låter sig påverkas, vilka faktorer som föder framgångsrik verksamhetsutveckling samt utvärdering och kvalitetsuppföljning. Specialpedagogens ledarskap och samverkan med andra aktörer fokuseras.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: SP631G-Att leda professionella samtal.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).