Danermark B, Germundsson P, (2007) Nya vägar till arbetsmarknaden – kvalitetssäkring av samverkan. Sundsvall: Sundsvalls kommun. Distribution: Liber. 60 s.
Egard H, Runesson I, Svensson Chowdhury M, (Red.) (2024) Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerup. Kap. 5. 14 s.
Germundsson P, (2011) Lärare, socialsekreterare och barn som far illa. Om sociala representationer och interprofessionell samverkan. Doktorsavhandling. Örebro universitet. 169 s.Germundsson P, Danermark B, (2012) Vocational rehabilitation, interagency collaboration and social representations. Work, 42,(4), 507-517. 11 s.
Germundsson P, Hillborg H, Danermark B, (2011) Interagency collaboration in vocational rehabilitation for persons with mental health problems: the perspective of the service users and the professionals. Disability & Society, 10, (26), 699-713. 15 s.
Hedberg Rundgren Å, Klinga C, Löfström M, Mossberg L, (Red.) (2022), Perspektiv på samverkan. Om utmaningar och möjligheter i välfärdens praktik. Anvisade delar, ca 200 s.
Hillborg H, Svensson T, Danermark B, (2010) Expectations, visions and sense of empowerment: in the face of a vocational rehabilitation process for people with psychiatric disabilities. Scandinavian Journal of Disability Research, 12, (2), 109-124. 16 s.
Liljegren A, (2008) Professionellt gränsarbete – socionomexemplet. Doktorsavhandling. Göteborgs universitet. 65 s.
Widmark C, (2015). Divergent Conceptions. Obstacles to Collaboration in Addressing the Needs of Children and Adolescents. Doktorsavhandling. Karolinska institutet. 71 s.
Widmark C, Sandahl C, Piuva K, Bergman D, (2013). Parents' experiences of collaboration between welfare professionals regarding children with anxiety or depression - an explorative study. International Journal of Integrated Care, 13 (4). 11 s.
Widmark C, Sandahl C, Piuva K, Bergman D, (2011) Barriers to collaboration between health care, social services and schools. International Journal of Integrated Care, 11 (3). 9 s.
Vetenskapliga artiklar, rapporter och material från myndigheter tillkommer, ca 100 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens syftar till att studenten utvecklar förmågor och färdigheter inom ramen för professionellt arbete med särskilt fokus på samverkansfrågor inom området handikapp och rehabilitering.
I kursen använder studenten sina tidigare kunskaper om personliga konsekvenser av funktionsnedsättning, det socialpedagogiska arbetet och samhällets resurser för personer med funktionsnedsättning, för att motivera tvärprofessionella habiliterande och rehabiliterande insatser. Studenten reflekterar över det professionella arbetets utförande med hänsyn till brukarens möjligheter till inflytande och medbestämmande över sitt liv. Betydelsen av att kunna omfatta en helhetssyn på brukarens livssituation penetreras.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131B och SF141B skall vara godkända.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).