Delkurs 1. Det sociala arbetets organisering och professionalisering, 6,5 hp
Banks S, (2021) Ethics and values in social work. Fifth edition London: Red Globe Press/Macmillan International Higher Education. 315 s.
Blennberger E, (2017) Etik i socialt arbete: etisk kod för socialarbetare?. Stockholm: Akademikerförbundet SSR. 35 s.
Brante T, (2013) The Professional Landscape: The Historical Development of Professionals in Sweden. Professions & Professionalism Vol: 3 Iss: 2, 1-18. 18 s.
Christensen T, Lagreid P, Roness PG, Rövik KA, (2005) Organisationsteori för offentlig sektor. Malmö: Liber. 237 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Malmö universitet: Fakulteten för hälsa och samhälle. 17 s.
Hall P, (2012) Managementbyråkrati: organisationspolitisk makt i svensk offentlig förvaltning. Malmö: Liber. 327 s.
Hasenfeld Y, (2010) The Attributes of Human Service Organizations. In Hasenfeld Y, (Ed) Human Services as Complex Organizations. London: Sage, s 9-32. 24 s.
Hood C, (1995) The ‘New Public Management’ in the 1980s: Variations on the Theme. Accounting Organizations and Society 20(2/3), 93-109. 17 s.
Johansson K, Denvall V, Vedung E, (2015) After the NPM Wave. Evidence-Based Practice and the Vanishing Client. Scandinavian Journal of Public Administration,19 (2), 69-88. 20 s.
Leight Star S, Lampland M, (2009) Reckoning with standards. In Leight Star S, Lampland M, (Eds) Standards and their stories: How quantifying, classifying, and formalizing practices shape everyday life. London: Cornell University Press, s 3-24. 22 s.
Noordegraaf M, (2016) Reconfiguring Professional Work: Changing Forms of Professionalism in Public Services. Administration & Society, 48 (7), 783-820, 38 s.
Power M, (2000) The Audit Society - Second Thoughts. International Journal of Auditing, 4, 111-119. 8 s.
Power M, (2004) The Risk Management of Everything: Rethinking the politics of uncertainty. London: Demos, s 1-71. 71 s.
Sahlin-Andersson K, (2006) Transparensens former. I Levay C. & Waks C, (Eds) Strävan efter transparens. Stockholm: SNS Förlag, s 9-46. 39 s.
Svenaeus F, (2010) Evidensbaseringsrörelsen och det goda omdömet – en kritisk betraktelse. Ikaros 2, (33), 33-38. 6 s.
Svensson K, Åström K, (2013) The Field of Social Regulation. Professions & Professionalism, 3 (2), 1-16. 16 s.
Thedvall R, (2015) Managing preschool the Lean way. Evaluating work processes by numbers and colours. Social Anthropology, 23(1), 42–52. 11 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 100 s.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling V, 1 hp
Bie K, (2021) Reflektion i socialt arbete. Redskap för lärande och förändring. Malmö: Gleerups Utbildning. (128 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper inom huvudområdet socialt arbete med tonvikt på organisation, profession, ledarskap och etik. Vidare syftar kursen till att studenten fördjupar sin personliga och professionella kompetens.
Kursen består av två delkurser.
Delkurs 1: Det sociala arbetets organisering och professionalisering, 6,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen tar sin utgångspunkt i professionellt socialt arbete som analyseras utifrån teorier om organisation, profession, och etik. Särskild vikt läggs vid förhållandet mellan organisationsform och dess betydelse för professionellt och etiskt förhållningssätt i praktiskt socialt arbete. Även frågor kring digitalisering, välfärdsteknik samt ledarskap berörs i kursen.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling V, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen syftar till lärande genom reflektion med utgångspunkt i studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda delen av utbildningen.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A, SC123D, SC131D, SC141D, SC142A och SC143A på Socionomprogrammet.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Kontakt
För mer information om utbildningen:
hsvagledning@mau.se-
Mikael Boregren - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
mikael.boregren@mau.se
040-665 76 37
-
Gd
Germana di Lorenzo - Studieadministratör
Studieadministratör
germana.di-lorenzo@mau.se
040-665 74 62
-
ME
Marie Engström Henriksson - Universitetslektor
Kursansvarig
marie.engstrom_henriksson@mau.se
040-665 79 55