Andreasen Lysgaard, Jonas, Bengtsson, Jonas, Hauberg-Lund Laugesen, Martin (2019). Dark Pedagogy: Education, Horror and the Anthropocene. Cham: Palgrave Macmillan. (164 s.)
Liljefors Persson, Bodil, Gustafsson Lundberg, Johanna (red.) (2007). Apocalypse now - fakta, ideologi och domedagsscenrior i klimatförändringarnas kölvatten. Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap. (121 s.)
Lundahl, Christian (2011). Bedömning för lärande. Stockholm: Nordstedts. (208 s.)
Taylor, Bron (2010). Dark Green Religion: Nature Spirituality and the Planetary Future. Berkeley: University of California Press. (338 s.)
Thurfjell, David (2008). Det gudlösa folket: de postkristna svenskarna och religionen. Stockholm: Nordstedts. (295 s.)
Thurfjell, David (2020). Granskogsfolk: hur naturen blev svenskarnas religion. Stockholm: Nordstedts. (335 s.)
Utöver detta tillkommer följande:
Artiklar och bokkapitel som laddas upp på kursplattformen (ca. 600 s.).
Litteratur för paperuppgiften som väljs i samråd med undervisande lärare (ca. 400 s.).
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen behandlar samhällsförändringar, värdeförändringar och religiösa förändringar med särskilt fokus på människors förhållande till föreställningar om framtiden. Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om och verktyg för att undervisa om människors rädslor och hopp i en föränderlig värld. Undervisning som rör till exempel ekologi, transhumanism, ateism och apokalyptik ges extra fokus. I kursen är också frågor rörande bedömning av elevers kunskaper i ämnet centrala, liksom frågor om hur lärare kan öka elevers delaktighet i bedömningsprocessen.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL725C Religion och lärande: Kunskap, kontroversiella frågor och konfliktytor (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).