Kurs, avancerad nivå
7.5 hp
Distans | Blandad undervisningstid | 50%
2 september 2024 - 10 november 2024
Kod för kursen: LL614P

Om kursen

Kursen behandlar vetenskapliga perspektiv på arbete med utvärdering och utvecklingsarbete i skolan. Olika modeller för utvärdering och verksamhetsstyrning granskas och problematiseras. Kursen innehåller två delmoment. I det första delmomentet studeras hur kvalitet i skolverksamhet och utbildning beskrivs och definieras. Vidare studeras hur utvärdering av pedagogisk verksamhet har utvecklats över tid och hur lokalt utvecklingsarbete organiseras och utvärderas. Det andra delmomentet behandlar utformning av ett utvecklingsarbete utifrån teoretiska och metodologiska överväganden och med relevans för skolan, lärares arbete och elevers lärande.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om utvärderings- och utvecklingsarbete med mål att utveckla den pedagogiska verksamheten. Kursen syftar vidare till att studenten utvecklar förmåga att granska och kritiskt värdera skolors systematiska kvalitetsarbete samt identifiera behov av utveckling.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

1. redogöra för teorier och forskningsbaserade modeller för utvärdering och utveckling av pedagogisk verksamhet
2. jämföra och kritiskt granska olika former av kvalitets- och styrningssystem i pedagogisk verksamhet
3. redogöra för val av utvärderings- och utvecklingsstrategier samt kunna visa på samband mellan utvärdering, styrning och utvecklingsarbete
4. planera ett utvärderings- och utvecklingsarbete inom pedagogisk verksamhet
5. utvärdera sitt eget arbete med utvärdering och utveckling av pedagogisk verksamhet

Behörighetskrav

Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:83.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).