Dahl, Marianne; Eek-Karlsson, Liselotte & Perselli, Ann-Katrin (red.) (2019). Att skapa en professionell identitet. Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm: Liber (210 s)
Denscombe, Martyn (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4. Uppl. Lund: Studentlitteratur (506 s)
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.
EduSinglePage
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förmåga att formulera och genomföra utvecklingsinsatser.
I kursen planeras, genomförs och analyseras ett utvecklingsarbete utifrån ett identifierat behov i förskolan med relevans för yrkesutövningen. För såväl inventering av behov som för genomförande av utvecklingsarbetet involverar studenten förskolans aktörer. Som avslutning på kursen lägger studenten fram sitt arbete för opponering. Hela processen genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt.
Behörighetskrav
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).