Almqvist, Lena; Malmqvist, Johan & Nilholm, Claes (2015). Vilka stödinsatser främjar uppfyllelse av kunskapsmål för elever i svårigheter? En syntes av meta-analyser.: Delrapport från SKOLFORSK-projektet: Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering. Stockholm: Vetenskapsrådet. Tillgänglig via internet. (64 s.)
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019). Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (358 s.)
Butterworth, Brian & Yeo, Dorian (2010). Dyskalkyli att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter. Stockholm: Natur och Kultur. (124 s.)
Hugo, Martin (2011). Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (124 s.)
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber. (204 s.)
Persson, Bengt (2019) Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. 4:e uppl. Stockholm: Liber (186 s.)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning: att analysera och bedöma elervers behov av särskilt stöd. (4:e uppl.): Malmö: Gleerups. (160 s.)
EduSinglePage
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar förmåga att granska samspelet mellan skolans organisation, undervisning, lärares förhållningssätt och individens lärande. Kursen syftar även till att studenten utvecklar förmågan att skapa klassrumsmiljöer och undervisning som kan möta elevers olikheter på ett sådant sätt att barn och ungas lärande och utveckling kan främjas.
I kursen studeras variation utifrån klass, kön, etnicitet, olika trosuppfattningar, ålder och funktionsvariation utifrån internationella överenskommelser, lagstiftning och aktuell forskning samt forskning som rör hur hinder och svårigheter kan undanröjas i olika lärmiljöer. I kursen behandlas även åtgärdsprogram, hur dessa utformas och följas upp.
Behörighetskrav
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).