Kurs, grundnivå
7.5 hp
Distans | Blandad undervisningstid | 50%
11 november 2024 - 19 januari 2025
Kod för kursen: LL281P

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten utvecklar förmåga att granska samspelet mellan skolans organisation, undervisning, lärares förhållningssätt och individens lärande. Kursen syftar även till att studenten utvecklar förmågan att skapa klassrumsmiljöer och undervisning som kan möta elevers olikheter på ett sådant sätt att barn och ungas lärande och utveckling kan främjas.

I kursen studeras variation utifrån klass, kön, etnicitet, olika trosuppfattningar, ålder och funktionsvariation utifrån internationella överenskommelser, lagstiftning och aktuell forskning samt forskning som rör hur hinder och svårigheter kan undanröjas i olika lärmiljöer. I kursen behandlas även åtgärdsprogram, hur dessa utformas och följas upp.

Behörighetskrav

Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt