Engdahl, O. & Larsson, B. (2011). Sociologiska perspektiv: grundläggande begrepp och teorier. (2., [uppdaterade] uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Larsson, L. (2014). Tillämpad kommunikationsvetenskap. (4., [bearb.] uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Lievrouw, L.A. (2023). Alternative and activist new media. (Second edition.) Cambridge: Polity Press.
Manzini, E (2014) “Making Things Happen. Social Innovation and Design”, Design Issues, 30, 1, p. 57-66.
Mulgan, G. (2022). Another World Is Possible: How to Reignite Social and Political Imagination. Hurst Publishers.
State of Power 2023 (2023). Digital Power. Buxton, N. (ed.). Transnational Institute.
Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
EduSinglePage
Om kursen
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om perspektiv på handling i relation till medier och kommunikation. Handlingsperspektivet fokuserar olika aktörers (individer, grupper, organisationer) motiv och möjligheter att agera, och hur dessa förhåller sig till teknologiska, sociala och ekonomiska system och strukturer. Därmed behandlar kursen frågor om hur medier kan användas på medvetna sätt, vilket handlingsutrymme som finns och vilka handlingskompetenser som krävs i olika situationer, samt den kritiska reflektionen över handlingens konsekvenser. I kursen ingår även ett projektarbete som syftar till att studenter utvecklar och gestaltar egna nya idéer och koncept för att med hjälp av medier och kommunikation bemöta sociala behov och utmaningar.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
- Introduktion till teoretiska perspektiv på individuell och kollektiv handling i förhållande till medieanvändning och kommunikationsformer.
- Diskussioner kring olika områden där medier och kommunikation används på skilda sätt och för olika ändamål (inom exempelvis politik, krishantering, marknadsföring, innovation, aktivism)
- Moment som stödjer studentens förmågor till initiativtagande, kreativt tänkande och att utveckla idéer till gångbara koncept.
- Projektarbete som syftar till att låta studenterna kritiskt närma sig ett identifierat socialt behov och generera egna medierelaterade strategier och/eller lösningar för att möta sådana behov, exempelvis i form av egen medieproduktion.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).