Delkurs 1 - Att bruka kulturarv
Eliasson, Per (2008). “Kulturarv och medborgerlig bildning i den svenska grundskolan.” I: Lars-Eric Jönsson, Anna Wallette och Jes Wienberg (red.) Kanon och kulturarv. Historia och samtid iDanmark och Sverige. Lund: Makadam Förlag (s. 184-200) (16 s.)
Johansson, Christina (2015). Museums, migration and Cultural Diversity. Swedish museums intune with times? Studien Verlag, Innsbruck (110 s.)
Magnusson, Lars, (2012) Sveriges ekonomiska historia, Studentlitteratur, Lund s 199-452, (253 s.)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörandehomosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2015) Visby: Riksutställningar (65 s.)
Rosenlund, David (2015). “Source criticism in the classroom: An empiricist straitjacket on pupils’ historical thinking? ”Historical encounters Vol 2:1.(elektronisk resurs) (10 s.)
Valbar litteratur (ca 420 s) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval, se kursguide.
Delkurs 2 - Genushistoria
Frykman, Jonas & Orvar Löfgren (2022), Kärlek och kärnfamilj i folkhemmet. Längtan, lust och oro. Malmö: Gleerups, (200 s.).
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Martinsson, Lena och Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (202 s.)
Rydström, Jens och Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svenskgenushistoria. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Wiesner-Hanks, Merry & Engineer Willoughby, Urmi (2018), A Primer for Teaching Women, Gender & Sexuality in World History. Ten Design Principles, Durham & London: Duke University Press (123 s.).
Artiklar om digitala miljöer och mediers påverkan på pedagogisk verksamhet (ca 100 s.)
Valbar litteratur (totalt ca 100 s.) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval, se kursguide.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om hur historia skapas och förmedlas, utifrån nutidens frågor till det förflutna, och med beaktande av metodiska problem förknippade med historiskt källmaterial. Dessa historievetenskapliga och didaktiska perspektiv behandlas i delkurs 1 med fokus på kulturarv, och i delkurs 2 med fokus på genus, jämställdhet och normkritiska perspektiv.
Delkurs 1 - Att bruka kulturarv - 7,5 hp
I delkursen behandlas kulturarv och olika perspektiv på historieförmedling fördjupas, med fokus på förmedling av tiden för industrialiseringsprocessen på olika kulturarvsinstitutioner. Arbete med källor, och metoder för källtolkning och källarbete, är en progression från tidigare programkurser.
Delkurs 2 - Genushistoria - 7.5 hp
I delkursen anläggs ett genusperspektiv på historia och historieförmedling där även centrala genusteoretiska begrepp och förändringsprocesser behandlas. Medier och digitala miljöers påverkan på och användning i undervisning belyses.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL216C Historia och lärande: Historia och mångkultur (godkänd)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).