Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Samverkansområden
- Innovation och nyttiggörande
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Sommarpraktik i socialt entreprenörskap
Praktikprogram med fokus på social innovation och entreprenörskap som syftar till att stärka Malmöungdomars inneboende kraft att förändra och påverka till positiv samhällsförändring.
Om praktikprogrammet
Malmö universitets praktikprogram inom socialt entreprenörskap fokuserar på att stärka Malmöungdomar i åldrarna 16-19 genom entreprenörsutbildning, med tonvikt på att främja överförbara färdigheter för inre utveckling. Programmet guider ungdomarna genom en social entreprenörs arbete: identifiera utmaningar, utforska orsaker, testa idéer och presentera lösningar för finansiering och samarbeten. Genom praktiken rustas Malmös ungdomar med verktyg för positiv samhällsförändring samtidigt som det odlar inre kvaliteter som är avgörande för personlig och professionell tillväxt.
Genom praktikprogrammet vill vi på Malmö universitet främja framtidens ledare och investera i nästa generations förmåga att leda och ta samhällsansvar. Vi vill bygga broar genom att koppla samman akademin med lokalsamhället för att gemensamt adressera verkliga utmaningar samt brygga klyftan mellan ungdomar och akademi via en inblick i universitetslivet och dess möjligheter.
Praktikprogrammet drivs av Mau innovation och Mötesplats Social Innovation vid Malmö universitet.
Bakgrund
Bakgrund
Bakgrund
Den låga sysselsättningsgraden är ett bekymmer i Malmö och drabbar främst lågutbildade och personer med utländsk bakgrund. Arbetsmarknaden för dessa grupper är svagare än i andra delar av landet och lägre utbildning straffar sig hårdare. Vidare är gruppen unga som varken arbetar eller studerar i Malmö stor, både i jämförelse med förhållandena på riksnivå och i de andra storstadsregionerna. Mot bakgrund av detta lyfter forskning, från kunskapsalliansen Malmö ungdomars väg till arbete och högre utbildning (Muvah), vikten av att nå ut till underrepresenterade presumtiva studenter vid lärosätets utbildning. De lyfter även att en möjlig väg för att nå ut till dessa ungdomar är socialt och pedagogiskt arbete i samverkan mellan Malmö stad och Malmö universitet.
Nyckelaspekter i programmet
Nyckelaspekter i praktikprogrammet
Nyckelaspekter i praktikprogrammet
Framtidens sociala entreprenörer stärker bandet mellan ungdomar och lokalsamhället för hållbar utveckling genom att främja utvecklandet av färdigheter som motståndskraft, anpassningsförmåga samt emotionell och social intelligens. Praktikprogrammet ger ungdomarna möjlighet att applicera sina kunskaper och utveckla färdigheter på ett meningsfullt sätt, vilket förbereder dem för framtidens krav och utmaningar. Programmet bygger vidare på samskapande metoder som utvecklar ungdomarnas samarbetsfärdigheter och rustar dem för en värld som ständigt förändras och där komplexiteten ökar.
Praktikprogrammet 2022 och 2023
Praktikprogrammet 2023
Praktikprogrammet 2023
2023 års praktikprogram drevs i samarbete med Hemmaplans sociala idrottsförening Lorensborg, där Hemmaplan stod som arbetsgivare för både ungdomarna och handledarna och Malmö universitet stod för innehållet till programmet. Under sommaren deltog 20 Malmöungdomar i det fyra veckor långa praktikprogrammet där fokus låg på samhällsutmaningar kopplade till aktivering av unga och stärkande av ungas egenmakt. Efter en intensiv idéutvecklingsprocess avslutades praktikprogrammet med att ungdomarna pitchade sina lösningsförslag framför representanter från bland annat Malmö stad, MKB, ZigZag Förening, RF Sisu Skåne och Malmö universitet.
Praktikprogrammet 2022
Praktikprogrammet 2022
Praktikprogrammet arrangerades första gången sommaren 2022, med Malmö universitet som arbetsgivare och innovationsmiljön Storm som arbetsplats. 15 ungdomar tilldelades platser via Malmö stads praktikprogram Ung i sommar och tre lärarstudenter från Malmö universitet anställdes för att handleda praktikanterna. Under tre veckor arbetade praktikanterna med att utforska, kartlägga, analysera och utveckla lösningar på samhällsutmaningar de själva ville lösa, inom bland annat ungdomskriminalitet och ungdomsarbetslöshet.