Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Vanja
Lozic
Docent/Universitetslektor
vanja.lozic@mau.se
040-665 72 01
orcid.org/0000-0003-1555-6493
Presentation
Vanja Lozic is an associate professor in educational sciences who conducts research on education, educational sociology and partnerships against juvenile delinquency. He focuses on anti-oppressive education, ethnicity, multiculturalism, gender, disability, youth cultures, and work-integrated learning. Previously, he was a research manager and project manager for Malmö University, Malmo municipality, and The Swedish National Agency for Education. Lozic is a steering committee member for ROCIT, a research school among eight Swedish universities.
Lozic's current research focuses on the subtle forms of exclusion, marginalisation, and maltreatment experienced by school students and teachers. He uses "microaggression" to describe these maltreatments, which often go unrecognised. Previously, I researched the governance of juvenile delinquency in multi-ethnic Sweden as part of a project financed by The Swedish Research Council. I researched how museums contribute to national identities and teacher challenges in educating high-functioning autistic students. My doctorate thesis was "I historiekanons skugga: Historieundervisning och identitetsformering i 2000-talets mångkulturella samhälle." Watch a video presentation of my thesis.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
The transformative power of practitioner inquiry: collaborative autoethnography, norm critique and research circles in Swedish education
Vanja Lozic
-
2024 | Konferensbidrag
Travelling agents of change: Shifting practice theory o overcome past failures
Vanja Lozic
-
2024 | Artikel i tidskrift
Recognising, Naming, and Resisting Racialisation and Ethnicisation in Swedish Compulsory Schools
Vanja Lozic
-
2023 | Konferensbidrag
Breaking the silence: Voicing teachers’ exposure to identity-based exclusionary processes at workplace
Vanja Lozic
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Shifting notions of vulnerability and learning in Swedish prevention policy
Randi Gressgård, Vanja Lozic