Presentation

  • Professor i svenska som andraspråk, 2024, Linnéuniversitetet (gästprofessur)
  • Docent i svenska med didaktisk inriktning, 2021, Malmö universitet
  • Fil dr. i svenska med didaktisk inriktning, 2019, Malmö universitet
  • Magisterexamen i pedagogiskt arbete, 2014, Högskolan i Borås
  • Lärarexamen (F–6), 2009, Högskolan i Borås

För närvarande har jag större delen av min tjänst som gästprofessor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet.

Mitt forskningsintresse rör ämneslitteracitet, textpraktiker och kunskapsbyggande interaktion i andraspråksundervisning. Bärande teoretiska utgångspunkter för min forskning är systemisk-funktionell lingvistik, Bernsteins utbildningssociologiska teori och kritisk diskursanalys. Ett viktigt mål för mig är att genom klassrumsforskning belysa förutsättningarna för en språk- och textmedveten undervisning där elever kan röra sig mellan olika ämnesdiskurser och samtidigt utveckla en kritisk medvetenhet om den.

Jag undervisar företrädesvis i svenska som andraspråk på lärarprogrammen och handleder studenters självständiga arbeten. Därutöver handleder jag doktorander inom forskarutbildningen SLDI (Språk- och litteraturdidaktik). Tidigare har jag varit ämnesansvarig för svenska som andraspråk på ämneslärarutbildningen samt kursledare för självständiga arbeten inom svenska och VAL.

Aktuella forskningsprojekt jag leder (i urval):

Skolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna andraspråksinlärare av svenska (Crafoord, 2024–2026)

Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden (Nationellt FOU-nätverk för verksamheter med stora utmaningar, 2024–2025)

Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning (Crafoord, 2022-2024)

Sfi-elevers språkpraktik och yrkessvenska i didaktisk belysning (praktiknära samverkan med en kommun finasierad av FINSAM, 2022–2023)

Litteracitetspraktiker i sva- och SO-undervisning (projekt finansierat av tjänst som biträdande lektor, 2019–2023)