Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är doktorand i naturvetenskapernas och matematikens didaktik och del av den tvärvetenskapliga och den nationella forskarskolan Utbildning, lärande och globalisering som finansieras av Vetenskapsrådet.
Mitt avhandlingsprojekt handlar om sexualundervisningen och hur den tar form i den svenska skolan. I projektet riktas fokus mot undervisningspraktiken genom att undersöka skolpersonals- och skolutvecklares minnen och erfarenheter av att arbeta med kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer (tidigare kallat sex-och samlevnad).
I min forskning intresserar jag mig bland annat för hur kunskaper om kropp, sexualitet och relationer tar form men också hur de förmedlas i en undervisningskontext. Genom mitt projekt visar jag hur kroppar aktualiseras, materialiseras, begränsas och exkluderas som kunskapsobjekt men också som kunskapsförmedlare.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
Biological, Racialized and Pleasurable Bodies: Carl von Linné (Linnaeus) and sexuality education in the 1700s
Rebecka Fingalsson
-
2024 | Konferensbidrag
Naturalising difference: Carl von Linné (Linnaeus) and sexuality education in the 1700s
Rebecka Fingalsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
The teaching body in sexuality education – intersections of age, gender, and sexuality
Rebecka Fingalsson
-
2023 | Konferensbidrag
Limitations and Possibilities of Talking Sex in School - Intersections of Teachers’ Age, Gender, and Sexuality
Rebecka Fingalsson
-
2023 | Artikel i tidskrift
'Happy Stories' of Swedish Exceptionalism Reproducing Whiteness in Teaching and Biology Textbooks in Sexuality Education
Rebecka Fingalsson, Hannele Junkala