Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Mikael är sedan hösten 2022 anställd som doktorand på institutionen för idrottsvetenskap på Malmö Universitet. Han har en kandidatexamen i idrott och hälsa samt en masterexamen i idrottsfysiologi från Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm.
Forskning
Mikael ingår i Forskarskolan SMOVE (Sustainable Movement Education) som är ett samarbete mellan Malmö Universitet, Göteborgs Universitet, Örebro Universitet samt Gymnastik- och idrottshögskolan.
Inom ramen för denna forskarskola intresserar han sig för, och vill undersöka, hållbara rörelsemöjligheter i förskolan med fokus på motorik, kognition och physical literacy (på svenska bland annat benämnt som rörelserikedom och fysisk 'kunnighet').
Övrigt
På Malmö universitet arbetar Mikael för närvarande med fysiska tester på polisprogrammet samt med ett fakultetsövergripande projekt som berör fysisk- och psykisk hälsa kopplat till skola och lärarutbildning.
Mikael intresserar sig i övrigt för frågor rörande fysisk aktivitet, rörelse och hälsa samt för frågor kopplade till prestation, i synnerhet prestation inom idrotten.
Publikationer
-
2023 | Konferensbidrag
Physical activity through enriched environment in preschool: movement, play and exploration opportunities
Mikael Derakhti
-
2023 | Konferensbidrag
Physical literacy and physical activity in swedish preschool children – a cross-sectional study
Mikael Derakhti
-
2016 | Konferensbidrag
The cross-education effect in men and woman after unilateral strength training and detraining
Niklas Psilander, Mikael Derakhti, John Åkerlund, Kerstin Sunding