Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Presentation
Forskning
Jag har doktorerat i svenska/nordiska språk. Mina intresseområden är framförallt grammatik, språkförändring och språkhistoria, vilket kommer till uttryck i min avhandling:
"Objekt i svenskans historia. En studie av varierande objektsplacering i fornsvenska".
På senare tid har jag blivit särskilt intresserad av kategorin negation och hur ord som uttrycker negation utvecklas över tid. Under 2023 har jag forskat om den historiska utvecklingen av de svenska negationsorden "ej" och "inte", och jag har presenterat resultat från min forskning vid konferensen Svenska språkets historia 17 i Göteborg.
Utöver grammatik, språkförändring och språkhistoria är jag intresserad av språkhistoriedidaktik och språkvård i offentliga texter. Mitt intresse för språkvård kommer till uttryck i min masteruppsats, "Hur läser mottagaren? Effekter av klarspråk i läsning", som handlar om hur klarspråksbearbetade texter påverkar läsningen.
Undervisning
På universitetsnivå har jag bland annat undervisat i svensk språkhistoria (såväl på grundnivå som på avancerad nivå), svensk fonetik och fonologi, svensk grammatik, svenska i tal och skrift på universitet, och svenska som främmande språk (nivå 1-4), och jag har handlett uppsatser i svenska som andraspråk.
På Malmö universitet har jag huvudsakligen undervisat i svensk grammatik, svensk språkhistoria, och handlett examensarbeten. Därutöver har jag undervisat i engelsk grammatik, grundkurs i retorik, samt svensk grammatik för SVA-lärare.