Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är historiker i grunden och arbetar som lektor i socialt arbete. Jag har forskat om funktionshinderfrågor sedan 2006 och är intresserad av hur normer om funktionalitet och annat påverkar individer, grupper och på samhälleliga plan.
2024-2027 driver jag det VR-finansierade forskningsprojektet Att förstå epilepsi: Kunskap, utbildning och stigmatisering, 1950-2020 tillsammans med Johanna Ringarp, Stockholms universitet.
2019-2023 genomförde jag tillsammans med Niklas Altermark (Lunds universitet) ett forskningsprojekt, finansierat av Forte, vilket syftade till att förstå livslängden för människor med kognitiva funktionsnedsättningar som en politisk och social fråga. Här går det att läsa mer om projektet: https://mau.se/forskning/projekt/dodsfall-i-onodan/
På universitetsnivå har jag undervisat i bland annat historia, genusvetenskap och socialt arbete.
Publikationer
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Inledning
Hanna Egard, Ingrid Runesson, Matilda Svensson Chowdhury
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Socialt arbete, mänskliga rättigheter och social rättvisa
Hanna Egard, Veronica Lövgren, Ingrid Runesson, Matilda Svensson Chowdhury
-
2024 | Konferensbidrag
What do we know about families where at least one parent has a mobility impairment?
Camilla Nordgren, Matilda Svensson Chowdhury
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Constructing History In The Post-Institutional Era: Disability Theatre As A Site Of Critique
Niklas Altermark, Matilda Svensson
-
2024 | Övrigt
Så här påverkar du samhället!: En handbok i aktivism för personer medintellektuell funktionsnedsättning
Mikael Mery Karlsson, Matilda Svensson Chowdhury