Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Presentation
Martin Stigmar är professor i högskolepedagogik. Martin undervisar och forskar kring högskolepedagogik med fokus på lärar-, handledar- och mentorsroll. Forskningen kartlägger om det finns ett gemensamt innehåll i handledarutbildningar för olika professioner (lärare, psykologer, specialistläkare och specialisttandläkare) och hur kurserna är organiserade. Vilka samordningsvinster finns kring interprofessionella handledarkurser?
Ett forskningsprojekt som Martin deltar i, fokuserar orsaker till att doktorander inte avslutar sin forskarutbildning med ett särskilt fokus på relationen mellan handledare och doktorand. Vad kan göras för att förebygga avhopp och vad kännetecknar en god handledningsrelation?
Ytterligare ett forskningsintresse är uppdrag för och organisation av högskolepedagogiska enheter och dess kurser. Forskningen fokuserar vad olika intressenter (studenter, universitetslärare och universitetsledning) har för förväntningar på innehåll i högskolepedagogiska kurser och hur kurserna kan planeras och genomföras. Hur kan högskolepedagogiska kurser organiseras så att flera olika intressenters önskemål blir uppfyllda?
Martin bedriver också forskning kring lärande och informations- och kommunikationsteknik (IKT) samt flexibel utbildning. I samband med coronapandemin initierades forskningsprojektet: The Corona Crash Course: COVID19 and Digitalisation–Consequences for Higher Education for Teaching and Learning. Forskningen fokuserar hur den snabba transformeringen och digitaliseringen av högre utbildning påverkar universitetslärares professionella identitet och praktik.
Polisutbildningen ingår också i Martins forskningsintressen med syfte att explorativt beskriva och analysera hur kunskapskrav formuleras i styrdokument när polisprofessionen möter akademin. Fokus är vilka kunskapskrav som skrivs fram i de olika polisprogrammens kursplaner under den första terminen samt granska vilka likheter och skillnader som finns.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
University educators’ views on changes regarding post-pandemic teaching quality
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Artikel i tidskrift
Higher Education Teaching Quality in the Aftermath of the Double Disruption
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Artikel i tidskrift
Behind the scenes of doctoral success: a mixed methods approach to exploring PhD supervision courses in Swedish higher education institutions
Christos Karampelias, Martin Stigmar, Natalia Auer
-
2023 | Artikel, forskningsöversikt
A literature review of content elements in supervision training courses
Eva Davidsson, Martin Stigmar
-
2023 | Konferensbidrag
Inkluderande handledning
Martin Stigmar, Eva Davidsson