Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är lektor i matematikens didaktik vid Malmö universtitet. Min forskning handlar om matematisk dialog och om hur lärare kan främja interaktion och deltagande i matematikklassrummet. Jag är speciellt intresserad av
- lyssnande i matematik
- användning av matematiska frågor
- inkludering av alla elever i matematiska samtal
Under 2024-2026 har jag även en postdoktor-anställning, med inriktning skolnära forskning. Syftet med postdoken är att bidra med kunskap om hur skolnära samverkande forskning inom ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) kan utveckla lärares lärprocesser och deras undervisning. Detta görs bland annat inom nätverket ”Ett brett matematikdidaktiskt nätverk”, som är ett nätverk i vilket fyra forskare och 16 matematiklärare samarbetar i mindre forskningsprojekt.
I grunden är jag gymnasielärare i matematik och programmering. Idag undervisar jag på ämneslärarprogrammet, främst i matematik.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
Technological and Mathematical literacies in times of change
Jordan T. Register, Christian H. Andersson, Marie Sjöblom
-
2023 | Artikel i tidskrift
Teachers’ noticing to promote students’ mathematical dialogue in group work
Marie Sjöblom, Paola Valero, Clas Olander
-
2022 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Promoting mathematical dialogue: students’ and teachers’ listening, questioning and participation
Marie Sjöblom
-
2022 | Manuskript (preprint)
Promoting equitable participation opportunities in mathematical dialogue through mathematical questioning
Marie Sjöblom
-
2021 | Artikel i tidskrift
"I am part of the group, the others listen to me": theorising productive listening in mathematical group work
Marie Sjöblom, Tamsin Meaney