Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Forskning
Mitt forsknings- och undervisningsintresse rör särskilt frågor om inkludering, flerspråkighet, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och språklig tillgänglighet. Jag disputerade 2019 med en avhandling där jag som aktionsforskare samarbetat med lärare på gymnasiets vård- och omsorgsprogram. Studien följer några lärare som språkinriktar sin undervisning och lyfter fram möjligheter och hinder för elevers ämnesspråkliga deltagande i undervisningens återkommande aktiviteter. Avhandlingen belyser särskilt hur några ”inkluderingsdidaktiska byggstenar” blir centrala i en språkinriktad och inkluderande undervisning. Länk till avhandlingen hittar du här: http://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1404416/FULLTEXT01.pdf
Mitt intresse för brytpunkten mellan inkluderande undervisning och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt har också legat till grund för den artikel och tillhörande film som jag skrivit och gjort inom ramen för Skolverkets pågående specialpedagogiska fortbildningsinsats för gymnasieskolan. Artikeln ”Språklig tillgänglighet” med tillhörande film ”Stödstrukturer för språklig tillgänglighet” hittar du här: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/4-specialpedagogik/Gymnasieskola/112-Strategier-for-undervisning-och-larande/del_02/
De senaste åren har jag också medverkat i ett antal läroböcker.
I boken ”Specialpedagogik i professionellt lärarskap” (Bruce, Barbro, Rubin, Maria, Thimgren, Pia & Åkerman, Roger, 2021) skriver jag tillsammans med Barbro Bruce, tidigare docent vid Högskolan Kristianstad och Pia Thimgren och Roger Åkerman båda adjunkter vid Malmö universitet fram specialpedagogiska perspektiv på professionellt lärarskap. Boken spänner från förskolan till gymnasiet och beskriver hur ett specialpedagogiskt perspektiv handlar om att utgå från de förutsättningar, resurser och drivkrafter som varje barn har.
I antologin ”Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning” (Bruce, Barbro (red.), 2021) medverkar jag genom att i två kapitel skriva fram min förståelse av begreppet ”språklig sårbarhet”. Språklig sårbarhet är ett sätt att tala om språkliga utmaningar och svårigheter kontextuellt och relationellt.
Jag har också nyligen medverkat i antologin ”Vetenskapliga teorier för lärare” (Serder, Margareta & Jobér, Anna (red.), 2021). Jag bidrar med ett kapitel där jag skriver om sociokulturell teori och hur begrepp från teorin kan stödja lärare i att förstå och analysera sin undervisning.
Pågående forskningsprojekt
Ett pågående projekt genomförs tillsammans med lärare som arbetar med kombinationsutbildning inom kommunal vuxenutbildning. I fokus står frågor om samverkan mellan lärare i vårdämnen och lärare i svensk/svenska som andraspråk.
Ett ytterligare pågående projekt är en pågående forskningscirkel där jag och verksamma specialpedagoger på en gymnasieskola utforskar vad kvalificerade samtal kan vara och innebära i gymnasieskolans kontext.
Undervisning
Jag är lektor i pedagogik och undervisar främst vid de specialpedagogiska programmen. Jag har en bakgrund som gymnasielärare och speciallärare med inriktning språk-, läs- och skrivutveckling.