Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Malin Ideland är vicerektor för forskning och forskarutbildning vid Malmö universitet. Hon är även professor i utbildningsvetenskap och docent i etnologi.
Malin Ideland forskar och undervisar om kommersialisering av skolan. Hur kommer det sig att kommersiella företag har fått en så viktig roll i den svenska skolan? Vad får det för konsekvenser för vår syn på utbildning, kunskap, lärare och elever? Ett viktigt resultat från forskningsprojektet Utbildning AB. En studie av villkor för, och konsekvenser av, edu-prenöriellt engagemang i svensk skola är att retorik om en skola i kris och i behov av förändring möjliggör för kommersiella aktörer att få plats i verksamheten. Kris-retoriken gör att den kommersiella sektorn framstår som både effektivare och roligare än den offentliga. Ett annat resultat handlar om IT-industrins drömmar om att förändra lärarrollen i enlighet med deras egna ideal.
Malin Ideland forskar även om forskning, och undersöker bland annat vad som betraktas som användbar – och oanvändbar – forskning i skapandet av en skola på vetenskaplig grund. Vad betyder det att olika forskningsinriktningar inkluderas och exkluderas i arbetet för en bättre utbildning? Glöms viktiga frågor bort, och vem bestämmer vad som är viktigt? Ett viktigt resultat är att skolans marknadslogik filtrerar vad som ses som god forskning.
Miljö och hållbarhet är ett tredje tema i Idelands forskning. Bland annat har hon studerat hur föreställningen om vem som lever miljövänligt är starkt knutet till normer för svenskhet, vithet och medelklassighet. I samma projekt, Det KRAV-märkta barnet, undersöktes vad det betyder att barn och unga görs till ansvariga för globala hållbarhetsfrågor. Hon har även undersökt matavfalls och avloppsvattens omvandlingar till biogas och biogödsel, och hur sopor tilldelas ekonomiskt och kulturellt värde – men också att problem uppstår i dessa värdeomvandligar. Detta studerades i projektet Soparbete i hållbarhetsekonomin.
Ideland är vetenskaplig ledare för forskarskolan Utbildning, Lärande och Globalisering samt handleder doktorander.
Publikationer
-
2023 | Artikel i tidskrift
Joy, pride, and shame: on working in the affective economy of edu-business
Malin Ideland, Margareta Serder
-
2023 | Artikel i tidskrift
Lyft blicken!: Om praktiknära forskning och behovet av flummiga pedagoger
Malin Ideland
-
2023 | Artikel i tidskrift
The (in)visibility of sewage management and problematization as strategy for public awareness
Tora Holmberg, Malin Ideland
-
2023 | Artikel i tidskrift
Edu-business within the Triple Helix. Value production through assetization of educational research
Malin Ideland, Margareta Serder
-
2022 | Konferensbidrag
Restless souls and the joy of edupreneurialism.
Malin Ideland, Margareta Serder