Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Professor i litteraturvetenskap med didaktisk inriktning. Min forskning kretsar kring litteraturdidaktik, kulturstudier och (auto)etnografi. Jag har i olika projekt undersökt litteratursyner i skolan, på folkbiblioteken, och på en mängd andra arenor som bokklubbar, litteraturfestivaler och i skönlitteraturen själv. Jag arbetar för närvarande med ett större projekt om passionerad läsning, och medverkar i det av Vetenskapsrådet finansierade projektet Från ord till siffror. Hur läsning blir ett samhälleligt och didaktiskt problem (2022–2024). Under många år var jag ämnesansvarig och studierektor för forskarutbildningen i Svenska med didaktisk inriktning (sedan 2019 Språk- och litteraturdidaktik). Jag har varit vetenskaplig ledare för den nationella forskarskolan SPLIT (Språk- och litteraturdidaktik i medielandskapet), gästprofessor vid Karlstad universitet, och blev av regeringen utsedd till ledamot i Läsrådet fr.o.m. 2022. Min undervisning bedrivs främst inom forskarutbildningen och ämneslärarprogrammet i svenska.
Publikationer
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Läsning, ekologi och siffror: Sanningspraktiker hos en läsfrämjande aktör
Elin Sundström Sjödin, Magnus Persson, Daniel Pettersson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Letter from the guest editors
Ylva Lindberg, Anna Wärnsby, Anna Nordenstam, Magnus Persson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Culture on the move: Language and Literature as Vectors for Cultural Empowerment in Swedish Education
Ylva Lindberg, Anna Wärnsby, Anna Nordenstam, Magnus Persson
-
2023 | Övrigt
Läsandets historia: en odyssé
Magnus Persson
-
2022 | Konferensbidrag
r
Magnus Persson, Elin Sundström Sjödin