Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Magnus Erlandsson är doktor i statsvetenskap, på en avhandling om interna reformer i det svenska regeringskansliet. Magnus Erlandssons forskning har kretsat kring förvaltningspolitik, offentlig organisation, regeringskansli och statsförvaltning, ofta utifrån perspektivet "byråkratins makt och roller i policyprocesser", och som bland annat resulterat i studier av statens marknadsövervakning, regelförenkling, jordbrukspolitik och integrationspolitik. Han har nu ett särskilt intresse för den svenska skolans styrning, organisation och ledarskap. Han har sedan några år tillbaka ett lektorat i ledarskap och ett särskilt intresse för den svenska skolans styrning, organisation och ledarskap, något som bland annat resulterat i ett flertal läroböcker på teman som förskolans och skolans ledarskap, värdegrundsarbete, systmatiska kvalitetsarbete och erfarenhetsbeprövande.
Publikationer
-
2023 | Konferensbidrag
From National Policy to Local Practices: Systematic Quality Work in Education from the Perspective of Local Authorities
Tuija Muhonen, Margareta Serder, Magnus Erlandsson, Anders Edvik
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Bepröva erfarenhet i förskolan
Magnus Erlandsson
-
2022 | Samlingsverk (redaktörskap)
Att styra förskolan med värdegrund
Bim Riddersporre, Magnus Erlandsson
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Strama tyglar eller lösa tömmar.: Om regeringens myndighetsstyrning.
Magnus Erlandsson
-
2022 | Rapport
Utbildning AB Villkor och konsekvenser för en marknadiserad skola: Rapport från ett forskningsprojekt
Margareta Serder, Anna Jobér, Malin Ideland, Thom Axelsson, Magnus Erlandsson
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.