Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
I min forskning intresserar jag mig för skolans ansvar att ge alla elever, oavsett bakgrund, möjlighet att lära. Jag har matematikämnet som mitt specifika intresseområde. Mycket av min forskning genomför jag i samverkan med lärare och här rör sig min forskning främst, men inte bara, inom två områden: Kritiska perspektiv på bedömning i matematik samt Matematik i relation till andra ämnesområden, främst yrkesämnen på gymnasiet.
Kritiska perspektiv på bedömning i matematik
Som jag ser det så är bedömning ofrånkomligt i formell utbildning. Ibland är den explicit genom t.ex. betyg, bedömningsmatriser eller utvecklingssamtal. Ibland är den mer implicit och kan då visa sig i det dagliga klassrumssamtalet genom lärarens återkoppling. Hur bedömningen genomförs och med vilket fokus, har bäring på vad som kommuniceras som viktigt till eleverna. Vidare är det genom bedömningar som elever inkluderas eller exkluderas i skolans matematikundervisning.
Matematik i relation till andra ämnesområden
I flera projekt har jag undersökt sätt att förstå hur matematikinnehållet kan samverka med innehållet i yrkesämnen. En utgångspunkt här är att gå bortom en bild av matematiken som det teoretiska ämnet som tillämpas i de praktiska yrkesämnena. I stället går det att identifiera såväl praktiska som teoretiska aspekter i både matematik och yrkesämnen. I forskning med matematik- och yrkeslärare har vi kunnat identifiera sådana aspekter och också hur ämnena kan integreras i varandra.
Publikationer
-
2023 | Konferensbidrag
A teacher education course on climate change and critical mathematics education
Magnus Ödmo, Anna Chronaki, Lisa Björklund Boistrup
-
2023 | Konferensbidrag
A teacher education statistics course encounters climate change and critical mathematics education: Thinking about controversies
Magnus Ödmo, Lisa Björklund Boistrup, Anna Chronaki
-
2022 | Bok
Bedömning i matematik pågår!: Återkoppling för elevers engagemang och lärande
Lisa Björklund Boistrup
-
2022 | Konferensbidrag
Mathematics curriculum discourses on democracy: Critical thinking in the age of digital traces
Christian H. Andersson, Lisa Björklund Boistrup, Helena Roos
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Sociopolitiska perspektiv i och på matematikdidaktik
Lisa Björklund Boistrup, Iben Christiansen, Eva Norén, Paola Valero