Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Jöran
Petersson
Docent/Universitetslektor
joran.petersson@mau.se
073-694 10 86
orcid.org/0000-0001-5609-0752
Presentation
Jöran Petersson är docent (MaU, 2022) och doktor (SU, 2017) i matematikdidaktik och har varit opponent vid disputation. Sedan 2022 är han adjungerad professor vid university of the Philippines Los Baños och handleder där doktorand Michel. Vid MaU handleder han doktoranderna Magnus och Maria. Jöran har gymnasielärarexamen i matematik och fysik (LiU, 2004) och licentiatexamen i matematik (KTH, 1999). Han har arbetat som matematiker i näringslivet med reglerteknik och försäkringsmatematik. Fullständig publikationslista finns i tematisk och kronologisk version. Se även forskningsdatabaserna DIVA och Googlescholar.
Forskning
Denna film (ca 10 min) sammanfattar hans forskning, som handlar om grundläggande numeracitet, som är ett VR-projekt med professor Paul Andrews och Judy Sayers, om andraspråkares kunskaper i matematik samt om optimeringslära.
Särskilt tipsar Jöran om denna konferenspresentation om att grafiskt åskådliggöra resultatet av innehållsanalys. Det är en generell metod som även passar för analys av hur innehållskategorier fördelar sig från början till slut i exempelvis läroböcker, lektioner och samtal.
Undervisning
Jöran undervisar matematikens didaktik från förskola till gymnasium inklusive examensarbeten. Han skrivit två kursböcker i statistikens och sannolikhetslärans didaktik, se länk till förlag där du kan läsa smakprov. Tidigare har Jöran undervisat ingenjörsstudenter i matematik men också i gymnasium och komvux.
För lärare, elever och allmänheten
- Matemattityd; en videologg med inslag av edutainment om skolmatematik genom stipendium från Sten K Johnsons stiftelse.
- Nämnarens öppet tillgängliga artiklar om matematikundervisning.
- Lärobok i matematik för andraspråkare i mellanstadiet.
- ULF-projekt om proportionalitet (2019-2023).
- Litteraturöversikt om läxor med Skolforskningsinstitutet.
- Lektionsuppslag på lärarsajten lektion.se för grundskola och gymnasium.
- Populärvetenskapligt om Tintin där de båda fysikerna Niels Bohr och Bengt Edlén är inkognito huvudpersoner i två album.
Administrativa uppdrag
För närvarande är Jöran ledamot i institutionsrådet vid NMS. Han har haft förtroendeuppdrag i kursplanenämnd, lärarförslagsnämnd, docentkommitté, stipendiekommitté och som sakkunnig vid rekryteringar.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Mathematical modelling for futures of Anthropocene
Jöran Petersson, Magnus Ödmo
-
2024 | Artikel i tidskrift
English and Swedish year-one teachers’ number-related learning goals: the influence of intended and received curricula
Paul Andrews, Jöran Petersson, Judy Sayers, Eva Rosenqvist
-
2024 | Artikel i tidskrift
Students’ responses to the question: how does a computer do curve fitting?
Jöran Petersson
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Perspektiv på matematikängslan
Anna Chronaki, Lena Karlsson, Jöran Petersson, Helena Roos, Ulrika Ryan, Lisa Björklund Boistrup
-
2023 | Bok
Stokastikdidaktik del 2: Statistik, sannolikhetslära och kombinatorik för grund- och ämneslärare
Jöran Petersson