Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag arbetar som docent och lektor i matematikens didaktik, med både forskning och undervisning i min tjänst. Jag är även studierektor för forskarutbildningen vid naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Undervisning: Min undervisning rör huvudsak specialpedagogiska perspektiv på lärande och undervisning i matematik med ord som inkludering, likvärdighet och särskilda utbildningsbehov i matematik i fokus. Jag undervisar både på grundlärarprogrammet, speciallärarprogrammet och specialpedagogprogrammet.
Forskning: Mitt forskningsområde är särskilda utbildningsbehov i matematik, SUM. Detta begrepp tolkar jag brett och använder det för att beskriva elever som är i behov av något särskilt utöver den vanliga undervisningen, vilket gör att det kan vara elever som kämpar med att få access till matematik såväl som elever som har stor access till matematik och behöver utmaningar för att nå vidare i sitt matematiklärande.
Utifrån perspektivet särskilda utbildningsbehov forskar jag kring inkludering och likvärdighet i matematik. Andra begrepp som är centrala i min forskning är delaktighet och en skola för alla, matematiksvårigheter samt tidiga insatser.
I nuläget driver jag två forskningsprojekt; * the matheamtics is MInE (mathematics education for Inclusion and Equity) * SMADA (Specifika matematiksvårigheter – diagnos och pedagogiska och didaktiska anpassningar).
Jag är också deltagare i två projekt: * DVI (Diversity Valued Instruction) * Didaktiska relationer i klassrum med socioekonomiska utmaningar.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Specifika matematiksvårigheter: diagnos och pedagogiska och didaktiska anpassningar
Helena Roos, Ann-Louise Ljungblad, Jonas Walfridsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Inkludering och likvärdighet i och genom matematikundervisning
Anette Bagger, Helena Roos
-
2024 | Artikel i tidskrift
Specifika matematiksvårigheter – diagnos och pedagogiska och didaktiska anpassningar
Helena Roos, Ann-Louise Ljungblad, Jonas Walfridsson
-
2024 | Konferensbidrag
The mathematics is MInE, a model to facilitate Moments of Inclusion and Equity
Anette Bagger, Helena Roos
-
2024 | Konferensbidrag
Diversity as a resource in mathematics teaching
Helena Grundén, Helena Roos