Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Eva
Wennås Brante
Docent/Universitetslektor
eva.wennas-brante@mau.se
070-418 93 68
orcid.org/0000-0003-1923-4328
Presentation
Eva Wennås Brante är docent i pedagogik och har en anställning som lektor i svenska med didaktisk inriktning. Hennes avhandling undersökte bilders betydelse för läsförståelsen för personer med dyslexi. Under ett tre år långt postdoktor-projekt vid Oslo Universitet forskade Wennås Brante kring hur kritiskt läsande kan främjas i skolundervisning. Särskilt fokus riktades mot kritisk läsning när information från mer än ett dokument ställs mot vartannat. Mer information om projektet finns att läsa här och här
Wennås Brante forskningsintresse riktar sig också mot digitalisering av lärarutbildningen, både vad gäller lärarstudenter och lärarutbildare. Särskilt intresse ägnas åt digitalt läsande, online-skrivande samt informationssökning i ljuset av chatbots.
Publikationer
-
2024 | Rapport
Lyssningsläsning i högre utbildning: Vad säger forskningen?
Lisa Olsson Dahlquist, Eva Wennås Brante
-
2024 | Artikel i tidskrift
The Use of ChatGPT in Source-Based Writing Tasks
Christian Tarchi, Alessandra Zappoli, Lidia Casado Ledesma, Eva Wennås Brante
-
2024 | Artikel i tidskrift
Eight-year-olds engaging in guided information searches with iPads: Dimensions of reading competence
Eva Wennås Brante, Robert Walldén, Kim Ridell
-
2024 | Artikel i tidskrift
Interacting with a screen - the deprivation of the 'teacher body' during the COVID-19 Pandemic
Anna-Lena Godhe, Eva Wennås Brante
-
2023 | Konferensbidrag
Eight-year-olds seeking information with ipads: dimensions of reading competence
Eva Wennås Brante, Robert Walldén, Kim Ridell