Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Elisabeth Carlson är professor i vårdvetenskap med särskilt fokus på vårdpedagogiska frågor. Fokus för min forskning och undervisning är framförallt innehåll i och förutsättningar för handledning och lärande under verksamhetsförlagd utbildning, interprofessíonellt lärande och pedagogiska modeller för studentaktiverande lärande. I ett samarbete mellan institutionerna för vårdvetenskap och biomedicinsk vetenskap leder jag forskagruppen Research Informed Development of Higher Education (RIDHE) där vi främst studerar förutsättningar för det interprofessionella lärandet. Sedan våren 2019 driver jag även utvecklingen av det internationella didaktiska nätverket Nordic-Baltic Network for Health Care Education (ENNHANCE).
Inom ramen för RIDHE bedriver vi nu projektet Setting Priorities for Research on Interprofessional Learning in Health Care Education som syftar till att med hjälp av studenter, lärare och kliniker identifiera de mest centrala forskningsfrågorna kring interprofessionellt lärande. Vår metod är inspirerad av strukturen beskriven av James Lind Alliance.
Ytterligare ett samarbete i RIDHE gör vi tillsammans med University of Illinios at Chicago där vi har översatt och testat instrumentet IPECC-Set 9 som är ett självskattningsinstrument för upplevd egenförmåga för interprofesionell kompetens. I Malmö teamet ingår docent Malin Axelsson, biträdande lektor Jenny Jakobsson och professor Anders Kottorp.
Tillsammans med kollegor vid the University of Central Missouri översätter vi instrumentet Cap-ExpresSTM som syftar till självskattning av handledares uppfattningar om hur förberedda de är på att handleda i verksamhetsförlagd utbildning. Forskarteamet i Malmö består även av docent Mariette Bengtsson och de biträdande lektorerna Jenny Jakobsson och Elin Taube. Instrumentet kommer att testas psykometriskt för att användas i en större internationell empirisk studie.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Patients’ experiences of involvement at a clinical training ward: a qualitative interview study
Sofia Hemle Jerntorp, Elisabeth Carlson, Malin Axelsson, Anna Carin Aho, Jenny Jakobsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Patients' experiences of involvement at a clinical training ward: a qualitative interview study
Sofia Hemle Jerntorp, Elisabeth Carlson, Malin Axelsson, Anna Carin Aho, Jenny Jakobsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Perspective Transformationof Cultural Awareness: AQualitative Study on ResearchStudents’ Experiences of International Cross-Institutional Webinars
Elisabeth Carlson, E Angela Chan, Christine Kumlien, Doris Leung, Melanie Bish
-
2024 | Artikel i tidskrift
Supporting each other towards independence: A narrative analysis of first‐year nursing students' collaborative process
Marie Stenberg, Mariette Bengtsson, Elisabeth Mangrio, Elisabeth Carlson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Swedish stakeholders' views of the preparatory work needed before introducing the nurse practitioner role inmunicipal healthcare–A focus group study
Birgitta Ljungbeck, Elisabeth Carlson, Katarina Sjögren Forss
Forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt
Komplexiteten vid interprofessionellt samarbete och utbildning inom hälso- och sjukvård
-
Forskningsprojekt
Studentmedverkan i forskarlag – Vertikalt integrerade projekt (VIP) inom biomedicinsk, kriminologi- och vårdvetenskaplig forskning
-
Forskningsprojekt
Jämlik hälsa - hälsofrämjande innovation i samverkan
-
Doktorandprojekt
Evidensbaserad undervisning för sjuksköterskestudenter för att underlätta kritiskt tänkande: en studie genomförd inom MRCs ramverk
Aktiviteter
- Debattartikel Dagens Medicin 22 03 07
- Debattartikel Dagens Medicin 23 03 20
- Komplexa lösningar Sydsvenska 27 mars 2023
- Debattartikel Dagens Medicin 2020 12 08
- Debattartikel Dagens Medicin 2018 12 28
- Debattartikel Dagens Medicin 2017 06 29
- Debattartikel Dagens samhälle 2016 06 16
- Debattartikel Dagens samhälle 2016 06 01
- Jämlik hälsa