Presentation

Elisabeth Carlson är professor i vårdvetenskap med särskilt fokus på vårdpedagogiska frågor. Fokus för min forskning och undervisning är framförallt innehåll i och förutsättningar för handledning och lärande under verksamhetsförlagd utbildning, interprofessíonellt lärande och pedagogiska modeller för studentaktiverande lärande. I en fakultetsövergripande plattform leder jag forskagruppen Research Informed Development of Higher Education (RIDHE). Inom ramen för RIDHE bedriver vi nu projektet Setting Priorities for Research on Interprofessional Learning in Health Care Education som syftar till att med hjälp av studenter, lärare och kliniker identifiera de mest centrala forskningsfrågorna kring interprofessionellt lärande. Vår metod är inspirerad av strukturen beskriven av James Lind Alliance. Ytterligare ett samarbete i RIDHE gör vi tillsammans med University of Illinios at Chicago där vi har översatt och testat instrumentet IPECC-Set 9 som är ett självskattningsinstrument för upplevd egenförmåga för interprofessionell kompetens. I Malmö teamet ingår Malin Axelsson, Jenny Jakobsson och Anders Kottorp. Tillsammans med kollegor vid the University of Central Missouri översätter vi instrumentet Cap-ExpresSTM som syftar till självskattning av handledares uppfattningar om hur förberedda de är på att handleda i verksamhetsförlagd utbildning. Forskarteamet i Malmö består av Jenny Jakobsson, Elin Taube, Marie-Louise Möllerberg samt Mariette Bengtsson. Vertically Integrated Project (VIP) är en multidisciplinär satsning där studenter från fakultetens olika utbildningar aktivt deltar i forskargruppernas arbete. Vårt VIP arbete sker även i samarbete med fakulteten Teknik och samhälle, Georgia Tech Atlanta USA samt med ett flertal europeiska universitet. Vid Hälsa och samhälle drivs VIP av Petri Gudmundsson, Maria Magdalena Stollenwerk, Peter Hellman och Marie Väfors Fritz. Prepare to Prevent är ett större forskningsprojekt som syftar till att undersöka hur en pedagogisk intervention kan bidra till att öka sjuksköterskestudenters kunskap kring omvårdnad av äldre samt behov av stöd till närstående. Arbetet leds av Maria Samuelsson och Merita Neziraj.