Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
David
Rosenlund
Docent/Universitetslektor
david.rosenlund@mau.se
040-665 82 23
orcid.org/0000-0001-9862-2470
Presentation
Mina forskningsintressen är främst inriktade mot olika aspekter av undervisning, bedömning, och betygssättning. Jag har bedrivit forskning om hur elvers kunskaper gestaltas i svar på nationella prov, vilket historieämne som presenteras i NP och kursplaner samt om lärares bedömningspraktiker. För närvarande driver jag två ULF-projekt (i samverkan med lärare), ett om summativ bedömning och betygssättning och ett om undervisnign om Israel/Palestinafrågan.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Historically restricted or historically empowered?: Differences in access to historical content knowledge between low- and high-SES pupils
David Rosenlund, Magnus Persson
-
2023 | Artikel i tidskrift
The nature of historical knowledge in large-scale assessments: a study of the relationship between item formats and offerings of epistemic cognition in the Swedish national test in history
David Rosenlund
-
2023 | Artikel i tidskrift
Editorial: Assessment and National Exams in Social Studies and Social Sciences
Jan Löfström, David Rosenlund, Birgit Weber
-
2023 | Konferensbidrag
Round table: University educators’ profession in post-pandemic hybrid higher education teaching and learning environments- opportunities and challenges.
Martin Stigmar, Adrian Lundberg, Marie Leijon, Nathalie Auer, David Rosenlund, Katherine Doerr
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Två olika berättelser om historieämnets komplexitet?: En jämförelse mellan grundskolans kursplan och det nationella provet i historia
David Rosenlund