Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Bodil
Liljefors-Persson
Professor
bodil.liljefors@mau.se
040-665 86 09
orcid.org/0000-0001-7476-0895
Presentation
Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria och profilansvarig för Utbildningsvetenskap för Lärarutbildningen, Malmö högskola. Ansvarig för huvudämnet Religionsvetenskap och lärande och undervisar huvudsakligen inom detta ämne. Har mångårig yrkeserfarenhet som Ämneslärare i svenska, religionskunskap och geografi. Bedriver forskning i religionsdidaktik med fokus på religions- och kulturmöten samt medborgerlig bildning/citizenship education och på undervisning om sexualitet och relationer. Har också under många år genomfört fältarbeten på Yucatanhalvön i Mexico för forskning om mayas historia, religion, ikonografi och ritualer i såväl koloniala perioden som i nutid. Ordförande i Svenska samfundet för religionshistorisk forskning, SSRF. Ordförande i Föreningen lärare i religionskunskap, FLR.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Knowledge contributions from different school subjects to cross-curricular didactics for Bildung and sustainability
Jesper Sjöström, Catarina Economou, Ann-Mari Edström, Jan-Eric Ekberg, Petra Svensson Källberg, Marie Larneby, Bodil Liljefors Persson, Ulrika Ryan, Per Schubert, Björn Wangen, David Örbring
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Indigenous Religions
Daniel Andersson, Bodil Liljefors Persson
-
2023 | Artikel i tidskrift
Young People Developing Their Identity Perception and Values: How Can School Support Such a Process by Bringing in Controversial Issues?
Juliana Crespo Lopes, Bodil Liljefors Persson
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Democratic and Inclusive Religious Education in the Secular State – The Case of Sweden
Olof Franck, Bodil Liljefors Persson
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Kosmologi och ekologi i mayas andliga landskap: myter, ritualer och spår av förändring
Bodil Liljefors Persson