Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Anna Chronaki comes from the island of Crete. She holds a mathematics degree from the University of Patras and has completed her-MEd in educational technology and PhD in mathematics education at the University of Bath, UK awarded with scholarships from SSF (State Scholarship Foundation) and Esther Parkin’s trust. Her research focuses on the critical and creative aspects of mathematics education as a sociopolitical encounter with young children, student-teachers and educators. Her current interest centers on how discourses of body, language, culture and identity travel to reconfigure mathematical subjectivity in our contemporary times. During the last 15 years, she has organized projects with Roma children, technology use and arts-based methodologies in the school setting, the streets and the museum
Publikationer
-
2023 | Artikel i tidskrift
Bringing Critical Mathematics Education and Actor–Network Theory to a Statistics Course in Mathematics Teacher Education: Actants for Articulating Complexity in Student Teachers’ Foregrounds
Magnus Ödmo, Anna Chronaki, Lisa Bjorklund Boistrup
-
2023 | Konferensbidrag
A teacher education course on climate change and critical mathematics education
Magnus Ödmo, Anna Chronaki, Lisa Björklund Boistrup
-
2023 | Konferensbidrag
A teacher education statistics course encounters climate change and critical mathematics education: Thinking about controversies
Magnus Ödmo, Lisa Björklund Boistrup, Anna Chronaki
-
2023 | Artikel i tidskrift
Becoming citizen subject in the body politic: antinomies of archaic, modern and posthuman citizenship temporalities and the political of mathematics education
Anna Chronaki
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Subverting epistemicide through ‘the commons’: mathematics as re/making space and time for learning
Anna Chronaki, Eirini Lazaridou