Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Anna-Lena
Godhe
Docent/Prefekt/Universitetslektor
anna-lena.godhe@mau.se
orcid.org/0000-0002-3564-9390
Presentation
Anna-Lena Godhe har doktorerat i Tillämpad Informationsteknologi med inriktning mot Utbildningsvetenskap på Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse rör digitaliseringen av skolan i allmänhet, och av språkundervisningen i synnerhet. Anna-Lena har också arbetat med skolutveckling på kommunal nivå och t.ex. lett forskningscirklas om språkutveckling i ämnesundervisningen. Under perioden 2021-2023 hade Anna-Lena sin huvudsakliga sysselsättning i ett forskningsprojekt finansierat av Riksbankens Jubileumsfond. Projektet gjordes i samarbete med skolförvaltningarna i Malmö kommun och fokuserde på digitaliseringen av stadens förskolor, grundskolor och gymnasieskolor. Mer information om projektet finns här; https://www.rj.se/anslag/2020/skolors-och-forskolors-digitalisering-och-digitala-kompetens-i-praktiken/ I början av 2023 tillträdde Anna-Lena en tjänst som professor i pedagogik vid Jönköping University. Från november 2024 är hon tillbaka på MAU som prefekt för institutionen Kultur, Språk och Medier vid Lärande och Samhälle
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Interacting with a screen - the deprivation of the 'teacher body' during the COVID-19 Pandemic
Anna-Lena Godhe, Eva Wennås Brante
-
2023 | Artikel i tidskrift
Teachers' dilemmatic spaces connected to students' net-based out-of-school activities
Christina Löfving, Anna-Lena Godhe, Johan Lundin
-
2022 | Konferensbidrag
Digital activities in L1-teaching in years K-3 – how do they support literacy development?
Eva Wennås Brante, Anna-Lena Godhe, Karin Jönsson
-
2022 | Artikel i tidskrift
Texts, Information and Multimodality in the Digital Age
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi, Linnea Stenliden
-
2021 | Artikel i tidskrift
Young L2-learners' meaning-making in engaging in computer-assisted language learning
Anna Hell, Anna-Lena Godhe, Eva Wennås Brante