Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Anders
Kottorp
Dekan/Professor, kallad
anders.kottorp@mau.se
040-665 70 49
orcid.org/0000-0002-8976-2612
Presentation
Anders Kottorp forskar på de konsekvenser som personer med olika sjukdomar eller funktionsnedsättningar kan uppleva i ett vardags- och samhällsperspektiv, samt hur olika insatser kan utvecklas för att minimera de negativa konsekvenserna. Anders har specialiserat sig på att mäta olika utfall som är viktiga att påverka inom hälso- och sjukvård och sociala verksamheter, till exempel ökad grad av delaktighet, bättre hälsa och ökad livskvalitet. De senaste åren har han fokuserat på hur personer med olika funktionsnedsättningar kan använda vardagsteknik, och vilka möjligheter och begränsningar som finns. Anders har arbetat med de flesta typer av klienter och brukare i sin forskning och ofta i tvärvetenskapliga, multiprofessionella och internationella sammanhang.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Psychometric Properties of the Swedish Version of the Person-Place Fit Measure for Older Adults
Marianne Granbom, Joyce Weil, Anders Kottorp
-
2024 | Artikel i tidskrift
Using a participatory action research approach to explore, understand and evaluate well-being among children living in socially deprived areas in Southern Sweden: a study protocol
Rathi Ramji, Elisabeth Mangrio, Therese Sterner, Katarina Sjögren Forss, Slobodan Zdravkovic, Anders Kottorp, Louise Burenby-Yxne, Gabriella E Isma, Monika Stanikowska, Julia Brandelius, Talina Marcusson Journiette, Margareta Rämgård
-
2024 | Artikel i tidskrift
Development, reliability, and validity assessment of a fall concerns scale for people who use wheelchairs and scooters (FCS-WC/S)
Sahel Moein, Elizabeth W. Peterson, Anders Kottorp, Charee Thompson, Harshal P. Mahajan, Laura A. Rice
-
2024 | Artikel i tidskrift
Doing and belonging: A photo-elicitation study on place attachment of older adults living in depopulated rural areas
Afsaneh Taei, Håkan Jönson, Anders Kottorp, Marianne Granbom
-
2024 | Artikel i tidskrift
Exploring differences in and factors influencing self-efficacy for competence in interprofessional collaborative practice among health professions students
Elizabeth Peterson, Mary Therese Keehn, Memoona Hasnain, Valerie Gruss, Malin Axelsson, Elisabeth Carlson, Jenny Jakobsson, Anders Kottorp