Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Adrian
Lundberg
Universitetslektor
adrian.lundberg@mau.se
040-665 80 85
orcid.org/0000-0001-8555-6398
Presentation
Jag är för närvarande anställd som universitetslektor vid Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL) samt vid Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL) vid Malmö universitet. Jag har en lärardiplom från Bern, Schweiz, och en masterexamen i flerspråkighetsstudier från Universitetet i Fribourg, Schweiz. Som doktorand handleddes jag av professor Mona Holmqvist och professor Francis Hult. År 2020 försvarade jag min doktorsavhandling om flerspråkighet i Sverige och Schweiz.
I min nuvarande roll är jag involverad i fortbildningskurser för verksamma lärare samt akademiska utvecklingskurser för universitetslärare. Som en transnationell akademiker kan jag dra nytta av min erfarenhet som akademisk utvecklare och som utbildare av både blivande och verksamma lärare, främst inom språkutbildning.
Vid Malmö universitet handleder jag studenter inom olika program, inklusive masterprogrammet i undervisning och lärande i högre utbildning. Sedan 2024 är jag handledare för Elisabet Malvebo, som undersöker simuleringbaserad undervisning och lärande i högre utbildning.
I mycket av min forskning använder jag Q metodeni, som fokuserar på att identifiera subjektiva perspektiv kring olika ämnen. Vänligen kontakta mig via e-post om du är intresserad av något samarbete.
Publikationer
-
2025 | Artikel i tidskrift
Middle leaders’ sensemaking of their leadership practices in response to educational disruption: A Q-methodology study
Youmen Chaaban, Rania Sawalhi, Adrian Lundberg
-
2024 | Konferensbidrag
University educators’ views on changes regarding post-pandemic teaching quality
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Artikel i tidskrift
Higher Education Teaching Quality in the Aftermath of the Double Disruption
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Introduction: Q methodology, subjectivity and language research
Nicola Fraschini, Adrian Lundberg, Renata Aliani
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Conclusion: Thoughts on the contribution of Q methodology to language research and looking forward
Nicola Fraschini, Adrian Lundberg, Renata Aliani