Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Peer learning inom VFU
Om handledningsmodellen peer learning, även kallad kamratlärande – information för VFU-samordnare, VFU-ansvariga och VFU-handledare.
Vad är peer learning?
Peer learning, eller kamratlärande, är en pedagogisk modell för handledning där studenter lär sig av och med varandra genom samarbete och interaktion. Det finns flera fördelar med att använda modellen inom lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning.
Handledning utifrån peer learning-modellen
Under VFU kan du som handledare använda peer learning-modellen. Peer learning, eller kamratlärande, innebär att en eller flera studenter som är placerade på samma förskola eller skola samarbetar under VFU:n på ett flexibelt och strukturerat sätt. Studenterna använder varandra som resurser för att sammanföra teori och praktik.
I peer learning står studenterna inför samma situation – en så kallad strukturerad läraktivitet – som de sedan löser med varierande grad av stöd från dig som handledare. De strukturerade läraktiviteterna utgår alltid från den dagliga verksamheten och bygger på VFU-kursens lärandemål. Ingen av studenterna har den formella rollen som lärare eller handledare, utan istället fungerar de som varandras kritiska vänner.
Det finns flera fördelar med att använda peer learning-modellen inom lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning.
Vinster med peer learning
- Praktisk yrkesutövning: Studenterna får träning i praktisk yrkesutövning genom att utföra aktiviteter tillsammans, vilket ökar deras självständighet. På så sätt kan du använda din tid som handledare mer kvalitativt, och ibland kan det även leda till viss tidsbesparing.
- Förbättrad förståelse: Genom att förklara begrepp för varandra förstärker studenter sin egen förståelse. Kamratlärande har också visat sig öka förmågan till kritiskt tänkande.
- Utveckling av sociala färdigheter: Peer learning främjar samarbete, kommunikation och empati, vilket är viktiga färdigheter både i och utanför klassrummet.
- Ökad trygghet och motivation: Studenter kan känna sig mer bekväma att ställa frågor och göra misstag i en peer learning-miljö, vilket kan leda till en djupare inlärning. De kan känna sig mer motiverade och engagerade när de arbetar tillsammans med sina kamrater.
- Feedback och reflektion: Peer learning ger studenter möjlighet att ge och ta emot välgrundad feedback från sina medstudenter samt att reflektera gemensamt kring undervisning. Detta är särskilt viktigt för professionsutvecklingen.
Workshoppar i peer learning
Strukturerade läraktiviteter
Här hittar du strukturerade läraktiviteter som handledare skapat i workshoppar i peer learning.
- Strukturerade läraktiviteter för förskollärarutbildningarna (Box)
- Strukturerade läraktiviteter fritidshem (Box)
- Strukturerade läraktiviteter ämneslärarutbildning (Box)
- Strukturerade läraktiviteter KPU (Box)
- Strukturerade läraktiviteter ULV (Box)
- Strukturerade läraktiviteter yrkeslärarutbildning (Box)