Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
matematik och samhälle
Naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS) är en flervetenskaplig institution vid lärarutbildningen där intresset riktas mot olika former av kultur- och samhällsperspektiv på undervisning, forskning och samverkan.
Utbildning och samverkan på NMS
NMS utbildar blivande lärare från förskoleklass till gymnasieskolan inom naturvetenskap och naturorienterande ämnen, teknik, matematik, naturkunskap och geografi. Ämnesstudier bygger på didaktik, ämneskunskap samt utbildningsvetenskap i samspel med verksamhetsförlagd utbildning vid partnerskolor.
Samverkan vid NMS kännetecknas av flervetenskapliga kompetenser och bedrivs såväl nationellt som internationellt. Genom utvecklings- och forskningsprojekt, nätverk och fortbildning utvecklas kunskaper och utbyten med institutioner, lärosäten, skolor och samhällsaktörer. Institutionens forskarutbildning sker i samverkan med ett antal nationella forskarskolor.
Utbildning - Fyra huvudsakliga ämnesområden
Utbildningen strävar efter att öka kunskaperna om undervisning och lärande i naturvetenskapliga ämnen och matematik, från förskola till lärarutbildning. Institutionen bedriver utbildning, både utbildningsprogram och fristående kurser, inom följande huvudsakliga ämnesområden:
- geografi
- matematik
- naturvetenskap
- teknik
Sök upp våra kurser i utbildningskatalogen
Vi ger också en rad kurser inom Lärarlyftet för verksamma lärare som vill komplettera behörighet inför ansökan om lärarlegitimation.
Läs mer om Lärarlyftet på Regionalt utvecklingscentrums webbsida
Samverka med NMS
Inom NMS utvecklas kunskap om hur matematiska, naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga studier samt samverkan mellan dessa områden, kan bidra till ökade möjligheter för människor att delta i och utveckla samhället. Det huvudsakliga arbetet för de olika ämnena vid NMS sker inom ramen för lärarutbildning som även innefattar verksamhetsförlagd utbildning (VFU) samt statliga och kommunala uppdrag. I projekt och partnerskap samverkar vi med skolor och lärosäten för att utveckla matematikundervisningen.
Centrum för samverkan
På uppdrag av skolor, kommuner och organisationer utvecklar vi lärande, pedagogik och ledarskap inom Centrum för samverkan på Fakulteten för lärande och samhälle. Vi skräddarsyr gärna efter behov.
Forskning
Forskningen vid institutionen är mångfacetterad och karakteriseras av de faktorer och relationer som påverkar undervisningens och lärandets villkor, med särskilt fokus på utbildning och skola. Ofta anlägger forskningen kulturella, samhälleliga och undervisningsnära perspektiv på kunskap, utbildning och lärande inom de ämnen vi utbildar lärare i. Några exempel på områden av specifikt intresse för vår forskning är: Språk och kommunikation, litteracitet och bildning, miljö- och hållbarhetsperspektiv, inkludering och likvärdighet i utbildning samt genus, identitet och sexualitetsstudier.
Forskningscentrum, program samt forskarskolor i samverkan
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
Huda Alhadi Alhasani
Christian Andersson
Peter Bengtsson
Sanne Björklund
Lisa Björklund Boistrup
Eva Davidsson
Lucely Figueroa Suarez
Rebecka Fingalsson
Pernilla Granklint Enochson
Helen Hasslöf
Hanna Hofverberg
Ingvar Holm
Anders Jakobsson
Annika Karlsson
Mats Lundström
Johan Nelson
Jöran Petersson
Valentina Pivotti
Agneta Rehn
Ulrika Ryan
Per Schubert
Margareta Serder
Marie Sjöblom
Jesper Sjöström
Petra Svensson Källberg
-
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Bedömning i matematik med fokus på digitala resurser och elevers identitetsskapande
maria.silwer@mau.se -
Forskningsprojekt
Doing School, Doing Mathematics
irina.johansson-carlen@mau.se -
Forskningsprojekt
Accelerating Teaching - Approaching particle accelerators and new scientific research through online professional development
eva.davidsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Matematikundervisning för Inkludering och Likvärdighet - MIL
helena.roos@mau.se -
Forskningsprojekt
Hur påverkar samskapande processer elevernas naturvetenskaps- och hållbarhetskapital samt tankar inför framtiden?
vildana.basic@mau.se -
Forskningsprojekt
Att göra natur och förskola i antropocen
sanne.bjorklund@mau.se -
Forskningsprojekt
Kritiskt tänkandediskurser i matematikundervisning om big data
christian.hans.andersson@mau.se -
Forskningsprojekt
Critical mathematics education i en kontext av klimatförändring
magnus.odmo@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se
-
2024 | Artikel i tidskrift
Patterns of connections between mathematics and electrician knowledge: Praxeology in vocational education
Thomas Johansson, Lisa Björklund Boistrup, Jöran Dahl
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Ämnesdidaktik
Jesper Sjöström
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Didaktik
Jesper Sjöström
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Networks, controversies and the political in mathematics education research
Lisa Björklund Boistrup, Paola Valero
-
2024 | Artikel i tidskrift
Teacher education encounters climate change and critical mathematics education: Thinking about controversies in a statistics course
Magnus Ödmo, Lisa Björklund Boistrup, Anna Chronaki
-
2024 | Proceedings (redaktörskap)
Proceedings of CIEAEM74, 15-19 August 2023. Malmö University
Lisa Björklund Boistrup
-
2024 | Artikel i tidskrift
PISA 2022 – ett belägg för kunskapskollaps eller för att skolgång gör skillnad?
Margareta Serder
-
2024 | Konferensbidrag
Meaning Making Of Words In Multilingual School Science Settings
Clas Olander, Sofie Johansson
-
2024 | Konferensbidrag
Pupils display pre-knowledge and exercise agency making meaning with the tablet camera
Johan Lind, Maria Söderling
-
2024 | Konferensbidrag
What role does health have in today’s teacher education? What role should it have?
Lisa Hellström, Ann-Louise Ljungblad, Hanna Sjögren, Helena Andersson, Mats Lundström
Forskningsämnen
Sök stipendium för matematikundervisning
Arbetar du inom förskola, grundskola, gymnasium och/eller vuxenutbildning? Vill du bedriva forskningsbaserade projekt som bidrar till matematikundervisningens utveckling? Då kan du söka stipendium ur Gudrun Malmers stiftelse.
Kontakta NMS
-
IH
Ingvar Holm - Professor, biträdande/Prefekt
ingvar.holm@mau.se
040-665 79 83
-
Lena Andersson - Universitetsadjunkt/Bitr/vice prefekt
lena.andersson@mau.se
040-665 81 27
-
HA
Haddel Ali Shoker - Laboratorieingenjör
haddel.shoker@mau.se
040-665 74 78
-
Ingemar Einarsson - Servicetekniker
ingemar.einarsson@mau.se
040-665 84 26