Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Utbildning, lärande, forskning (ULF)
ULF är en nationell försöksverksamhet som genomförs på uppdrag av regeringen. Försöksverksamheten ska utveckla och prova hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. En viktig avsikt är att samverkan ska ske på lika villkor. Eller som det står i avtalet; parterna ska ”mötas i ögonhöjd”.
ULF-verksamheten vid Malmö universitet
Målsättningen med försöksverksamheten under perioden 2022–2024 är att ytterligare förankra verksamheten i lärarutbildningens organisation, för att skapa långsiktigt hållbara strukturer. Ytterligare en målsättning är att involvera fler skolverksamheter och huvudmän samt fler lärare och forskare från lärarutbildningen i ULF-verksamheten.
Överenskommelser finns mellan Malmö universitet och 17 skolhuvudmän i regionen med målet att prova två olika samverkansmodeller för praktiknära forskning. En av samverkansmodellerna avser att etablera nätverk med lärare och forskare inom strategiska områden för praktiknära forskning, så kallade ULF-nätverk.
Den bedrivs i samarbete med kommunerna Eslöv, Helsingborg, Hässleholm, Landskrona, Lomma, Lund, Malmö, Staffanstorp, Svedala, Vellinge, Åstorp, Ängelholm samt Kunskapsskolan AB och Europaportens skola i Malmö, Ängsdals skolor, Hyllie Park och Ystad.
Utöver det prövas en annan samverkansmodell, i samarbete med Malmö stad, som avser uppbyggnaden av en gemensam forskningsmiljö, Likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i förskola och skola.
Vision för samverkan inom ULF
- Att skapa attraktiva och kreativa forskningsmiljöer i samverkan mellan lärosäte och skolhuvudmän, där praktiknära och verksamhetsrelevant forskning för lärarprofessionerna , och därmed dessas gemensamma kunskapsbas, byggs upp, stärks och upprätthålls.
- Att forskarutbildade lärare i skolväsendet knyts till dessa forskningsmiljöer.
- Att ULF vid Malmö universitet involverar lärarstudenter i olika former av samverkan som möjliggör insyn i och utveckling av praktiknära forskning.
- Att ULF-verksamheten bidrar till att stärka och utveckla arbetet med den vetenskapliga grunden och beprövade erfarenheten i medverkande skolhuvudmäns skolor och förskolor samt i lärarutbildningen.
- Att ULF-strukturen ger förutsättningar för verksamma inom skolväsendet och forskare att tillsammans utveckla idéer och frågor om forsknings- och utvecklingssamarbete.
ULF-nätverk
En viktig del av Malmö universitets samverkansmodell med skolhuvudmännen är så kallade ULF-nätverk. Ett ULF-nätverk utgörs av lärare och annan personal från skolans eller förskolans verksamhet samt forskare och lärarutbildare från universitetet.
Nätverkens syfte är att identifiera ömsesidigt intressanta forsknings- eller utvecklingsfrågor med bäring på erfarenheter och utmaningar i skolans verksamhet. Nätverken syftar till att gemensamt utforska dessa frågor, empiriskt och teoretiskt. Två nätverk har startas hösten 2023 och två startades under hösten 2024.
ULF-nätverk med start hösten 2024
Två nya ULF-nätverk färdiga – start hösten 2024
Malmö universitet (LS-fakulteten) har utsett två av de 18 idéskisser som presenterades på IDÉDAGARNA för praktiknära forskning i samverkan den 23 och 25 januari 2024, att startas som nya ULF-nätverk från och med hösten 2024.
Under IDÉDAGARNA presenterades 18 idéskisser för praktiknära forskning, och diskuterades mellan forskare från Mau och företrädare för skolverksamheter hos de 14 huvudmän som deltar i Mau:s ULF-verksamhet. Sju av idéägarna ansökte därefter om att få starta som ULF-nätverk. Efter granskning och prioritering har två av idéskisserna nu utsetts till nya ULF-nätverk, med start hösten 2024. Det innebär två års (under förutsättning av erforderliga beslut; i dagsläget minst ett år) finansierad samverkan mellan forskare och yrkesverksamma lärare inom de utvalda områdena.
ULF-nätverket Flerstämmig didaktisk analys av musik-
och litteracitetspraktiker i förskola
För att stödja barns språkande i strävan efter likvärdighet och att skapa så rika livschanser som möjligt för alla barn syftar ULF-nätverket Flerstämmig didaktisk analys av musik- och litteracitetspraktiker i förskola till att undersöka vad som kan känneteckna analys av (musik/språk) undervisning i förskola.
Tidigare internationella studier gjorda utifrån sambandet mellan musik och språk pekar mot att musikundervisning kan göra skillnad, dels för ordförråd och begreppsbildning, dels för utveckling av förskolebarns fonologiska medvetenhet, och dels för musik som kommunikativ handling. Sammantaget talar detta för en didaktik i samverkan där trådar kan vävas samman från musik- och litteracitetspraktiker. Vidare har frågor om analys av undervisning formulerats av medverkande i det tidigare ULF-nätverket Didaktisk modellering i förskola.
För att utveckla undervisning, som är finstämd och taktfull och som kan sätta kunskap och språkande i rörelse, öppnas för utprövandet av en didaktisk analysmodell. Projektets design utgörs av didaktisk modellering olika i faser. ULF-nätverket bygger på samverkan mellan förskollärarutbildningens musikprofil, förskolepraktiker och forskning.
Under 2–3 år kommer deltagarna i nätverket att samplanera, undervisa och samvärdera musik- och litteracitetspraktiker. Uppföljning kommer att ske med analys av filmer från genomförd undervisning och reflektionsdokument om modelleringsprocesser kommer att arbetas fram.
Se idéskiss/ansökan Flerstämmig didaktisk analys av musik-
och litteracitetspraktiker i förskola
Ansvariga nätverksledare från Mau: Ylva Holmberg och Ann-Christine Vallberg Roth, samt Helena Hansen och Åsa Sahlée.
Kontakta Ann-Christine Vallberg Roth
ULF-nätverket Komplexa miljöutmaningar i ämnesundervisning på gymnasiet – ett brett miljö- och hållbarhetsdidaktiskt ULF-nätverk
Alla skolämnen har potentiella bidrag att ge till elevernas utveckling av miljö- och hållbarhetskunskaper. Syftet med det här ULF-nätverket är att i samverkan utveckla ny praktiknära kunskap som är till nytta både för elever, ämnesundervisning, skolutveckling och forskning.
I nätverket kommer verksamma gymnasielärare från olika ämnen samt didaktikforskare från Malmö universitet att arbeta tillsammans. Hela nätverket träffas två gånger per termin för erfarenhetsutbyte och kunskapsutveckling. Däremellan sker undervisningsutveckling (utifrån didaktiska modeller) i mindre projektgrupper. Med utgångspunkt i en eller flera forskningsgrundade didaktiska modeller frammodelleras gemensamt nya praktiknära didaktiska modeller. Det handlar om gränsöverskridande ämnesdidaktisk modellering av komplexa miljöutmaningar.
Se ULF-nätverkets idéskiss/ansökan:
Ansvariga nätverksledare: Birgitta Nordén och Jesper Sjöström, Malmö universitet, samt David Gelebo, Malmö latinskola
Pågående ULF-nätverk
Ett ULF-nätverks arbetsperiod är normalt sett två års tid. För att kunna uppnå nätverkets syfte är deltagandet ett åtagande över tid – det tar tid att forska tillsammans. I varje nätverk ingår minst tre forskare eller lärare från universitet samt lärare, förskollärare eller annan skolpersonal från flera skolor och skolhuvudmän.
En särskild överenskommelse, ULF-avtal, med berörda skolhuvudmän, rektorer och ansvariga på universitet görs i förväg för att skapa de nödvändiga förutsättningarna för deltagandet i nätverken.
Pågående nätverk
- Betygsättning och bedömning, nätverksledare David Rosenlund
- Ett brett matematikdidaktiskt nätverk, nätverksledare Lisa Björklund Boistrup och Marie Sjöblom
- Flerstämming didaktisk analys av musik- och litteracitetspraktikeri förskola, nätverksledare Ylva Holmberg
- Komplexa miljöutmaningar i ämnesundervisning på gymnasiet – ett brett miljö- och hållbarhetsdidaktiskt ULF-nätverk, nätverksledare Jesper Sjöström, Birgitta Nordén
Fram till 2022, och i vissa fall sommaren 2023, har följande ULF-nätverk genomförts:
- Svenskämnets didaktik, nätverksledare Marie Thavenius
- Språk och kunskapsutveckling i ämnesundervisning, nätverksledare Eva Bringéus
- Didaktisk modellering i förskola, nätverksledare Ann-Christine Vallberg Roth
- Proportionella resonemang i matematik, nätverksledare Jöran Petersson
- Nätverket för förvaltningsnivåns unika utmaningar, nätverksledare Anna-Lena Månsson
Publikationer från ULF-nätverken
-
2023 | Artikel i tidskrift
Att tolka derivator med hjälp av enheter
Egbert Langeveld, Andréas Rosenberg
-
2023 | Artikel i tidskrift
En vanlig uppgift i ett ovanligt sammanhang
Cecilia Lindeheim, Ann-Britt Nilsund
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Flerstämmig kvalitet
Ann-Christine Vallberg Roth
-
2022 | Konferensbidrag
Ett helt svenskämne?
Marie Thavenius, Camilla Thurén
-
2022 | Konferensbidrag
L1 Swedish - Paradigms and beyond
Marie Thavenius, Camilla Thurén
-
2022 | Artikel i tidskrift
Teaching in preschools: Multivocal didaktik modelling
Ann-Christine Vallberg Roth, Jan-Eric Ekberg, Ylva Holmberg, Jesper Sjöström, Catrin Stensson
-
2022 | Konferensbidrag
Nya kursplanen: Enhetsanalys för attundervisa omhärledda enheter
Jöran Petersson, Jonas Dahl, Magnus Jakobsson, Joakim Olofsson
-
2022 | Artikel i tidskrift
Post-structurally and didaktically informed teaching arrangements in preschool: exemplified by “rhythmatechs” as multivocal teaching
Ylva Holmberg, Ann-Christine Vallberg Roth
-
2022 | Artikel i tidskrift
Didaktik informed teaching arrangements in preschool with a focus on movement
Jan-Eric Ekberg, Ann-Christine Vallberg Roth
-
2022 | Artikel i tidskrift
Teaching in preschool: Multivocal didaktik modelling in a collaborative conceptual replication study
Ann-Christine Vallberg Roth
-
2022 | Artikel i tidskrift
Didaktik informed teaching arrangements in preschool exemplified by multivocal music teaching using digital technology as a tool
Ylva Holmberg
-
2022 | Artikel i tidskrift
Didaktik modelling illustrated by sustainability teaching arrangements in preschool
Jesper Sjöström
-
2022 | Samlingsverk (redaktörskap)
Casemetodikens möjligheter för en språkutvecklande ämnesundervisning: Ett ULF-projekt
Eva Bringéus
-
2022 | Konferensbidrag
Teaching and Learning for Sustainability as a Challenge
Jesper Sjöström
-
2021 | Konferensbidrag
Teaching dimensional analysis in secondary school mathematics
Jöran Petersson, Rosie Conde, Jonas Dahl, Magnus Jakobsson, Per Andersson, Magdalena Beben, Per Beckman, Staffan Dahlbom, Monica Delorme, Daniel Dima, Marie-Charlotte Elvstam, Jörgen Lagnebo, Egbert Langeveld, Nicklas Lindén, Olof Munther, Andreas Rosenberg, Annika Schoug, Ghazal Zaboli
-
2021 | Konferensbidrag
Att organisera praktiknära skolforskning som ömsesidigt samarbetelärosäte-skolor
Marie-Charlotte Elvstam, Ghazal Zaboli, Jöran Petersson, Andreas Rosenberg, Annika Schoug, Daniel Dima, Egbert Langeveld, Joakim Olofsson, Jonas Dahl, Jörgen Lagnebo, Magdalena Beben, Magnus Jakobsson, Monica Delorme, Nicklas Lindén, Olof Munther
-
2020 | Konferensbidrag
Ett helt svenskämne
Marie Thavenius, Camilla Thurén
-
2020 | Artikel i tidskrift
Vad talar vi om när vi talar om praktiknära forskning?
Margareta Serder, Martin Malmström
-
2015 | Rapport
Quality, assessment and documentation in Swedish preschools: regulations, practices, and concepts
Ann-Christine Vallberg Roth
ULF-projekt
ULF-projekt
ULF-projekt
I ULF-projektet Didaktisk modellering i fritidshem: fokus ansvarsfull kommunikation utvecklar vi didaktiska modeller för undervisning kring ansvarsfull kommunikation i fritidshemskontext. De didaktiska modellerna fokuserar dels ansvarsfull kommunikation i sociala medier, dels ansvarsfull kommunikation i lek. Projektet görs tillsammans med fritidshemslärare i en skola i södra Skåne, och till projektet finns knutet ett nätverk där diskussioner kring projektet förs och resultat delas.
Process för nya ULF-nätverk – IDÉDAG 2024
Varje år genomför Malmö universitet en eller flera så kallade idédagar för ULF-verksamheten. Under 2024 har vi ändrat tidplanen för IDÉDAGEN från januari till november för att bättre passa in i årsplaneringen både för huvudmän och lärosäte, därav blir det två omgångar IDÉDAGAR under 2024.
Under idédagarna träffas nyckelpersoner från huvudmännens skolverksamheter tillsammans med lärarutbildare och forskare från universitetet. En sådan idédag fungerar som tankesmedja, mötesplats och workshop för framtida ULF-nätverk och andra praktiknära forskningsprojekt.
Därefter utlyses, utifrån de idéer som uppkommit på idédagen, medel för nya ULF-nätverk med start kommande hösttermin. När beslut tagits om vilka nätverk som ska startas öppnar anmälningstiden. Då kan skolor och skolhuvudmän som har ULF-avtal med Malmö universitet ansöka om att medverka i nätverk.
Processen före, under och efter idédagarna
Innan IDÉDAGEN
Föreslå en idé - idéskiss
Fram till den 14 oktober går det att skicka in idéskisser. Du mailar din idéskiss till cesam@mau.se
Det finns ingen given form för en idéskiss, utan det räcker att beskriva hur idén ser ut, har den har kommit till och hur projektet skulle kunna genomföras. Ett stöd för skrivandet av en idéskiss kan vara de fyra didaktiska frågorna:
Vad? Varför? Hur? Och med vem?
Vad-frågan svarar på idéns innehåll, eller väsen. Varför-frågan besvarar vad som gör idén viktig för verksamheter i förskola och skola. Här kan idén även motiveras utifrån vilken forskning som redan finns. Hur-frågan besvarar hur idén är tänkt att genomföras/förverkligas. Och med vem-frågan besvarar vilka slags aktörer som är tänkta vara med i forskningsprojektet.
Cesams vetenskapliga ledare för ULF, Lisa Björklund Boistrup, står till förfogande för att handleda idéägare som vill resonera om idéer och idéskisser. Det går att boka tid för detta ändamål, direkt via hennes e-post: lisa.bjorklund.boistrup@mau.se
Både nya och ”gamla” idéskisser (t ex från tidigare IDÉDAGAR) kan presenteras, eller andra idéer till praktiknära forskning i samverkan, som inte har realiserats. Vi uppmuntrar skolforskare på LS-fakulteten Mau samt yrkesverksamma i olika skolverksamheter och skolorganisationer[1] att väcka sina frågor, och i förekommande fall aktivera redan etablerade kontakter.
IDÉDAGEN ska fungera som tankesmedja, mötesplats och workshop för praktiknära forskningssamverkan. Frågor som diskuteras kan vara;
- Vad saknas det kunskap om?
- Vad är relevant ur ett verksamhetsperspektiv?
- Vad är forskningsmässigt relevant?
- Hur kan idéerna avgränsas och konkretiseras?
- Vilka områden kan ett nätverk arbeta med?
- Hur behöver en modell för undervisningsutveckling designas?
Anmälan till IDÉDAGEN
Alla är välkomna att delta på IDÉDAGEN, oavsett om man presenterar en idéskiss eller bara deltar i samtalen. Det går att anmäla sig redan nu. Sista dag för anmälan är den 4 november.
Efter den 28 oktober kommer inkomna idéskisser och annan info inför IDÉDAGEN att skickas ut till alla anmälda deltagare på IDÉDAGEN, och vara tillgängliga på hemsidan.
Program för dagen samt en sammanställning av årets idéskisser finns nedan under "Referensdokument".
Efter IDÉDAGEN
Efter IDÉDAGEN kommer ett ansökningsförfarande inledas för de idéägare som vill gå vidare och starta ULF-nätverk. Ansökningsperioden kommer att vara mellan den 11 – 25 november 2024, och ansökningarna kommer att bedömas av en bedömningsgrupp med lika antal som representerar skolpraktiken (skolor och huvudmän) respektive forskningen (lärosätet).
Anvisningar för ansökningar och kriterier för bedömning av dessa kommer att tillkännages i samband med IDÉDAGEN.
Beslut om nya ULF-nätverk planeras att kunna fattas i slutet av november eller början av december.
ULF-nätverk
Beslut om två nya ULF-nätverk kommer att ske efter ett ansökningsförfarande där de idéägare som vill starta ett ULF-nätverk hösten 2025 erbjuds att, utifrån de inspel som ges under IDÉDAGEN bearbeta sin idéskiss till en ansökan om ULF-nätverk. Alla idéägare kan skicka ansökan om att starta ULF-nätverk (se mer information om detta nedan).
Ansökan ULF-nätverk
De ULF-nätverk som idédagarna resulterar i kommer att presenteras våren 2025 och göras sökbara för de skolverksamheter som deltar i ULF-verksamheten. Planerad start är hösten 2025. Mer information om den processen meddelas senare.
Bearbetning av ansökningar om att starta ett ULF-nätverk
Vår förhoppning är att ansökningsperioden till de nya nätverken kommer att pågå under våren och alla huvudmän i ULF kommer att kunna anmäla deltagare till nätverken och information om detta kommer så snart det är möjligt.
Vad är ett ULF-nätverk?
Ett ULF-nätverk bygger på att nätverket har fasta deltagare (personal i läroplansstyrd verksamhet) från minst två skolverksamheter/huvudmän samt lärarutbildare från Mau, som träffas regelbundet. Ett ULF-nätverk syftar övergripande till att identifiera ömsesidigt intressanta forskningsfrågor inom sitt valda område, som har bäring på deltagarnas erfarenheter och utmaningar. Nätverken syftar vidare till att gemensamt, empiriskt och teoretiskt, utforska dessa frågor. Tidsåtgången för ledningen av ett ULF-nätverk är max 300 timmar per år (60 timmar per år/lärarutbildare och 120 timmar per år till den som uppdras vara nätverksledare.
Referensdokument
Dokument tillhörande IDÉDAGEN 8 november 2024
Sammanställning av inkomna idéskisser (PDF)
Anvisningar för dagen samt program (PDF)
Äldre dokument
Ansökan om ULF-nätverk: Flerstämmig didaktisk analys av musi- och litteracitetspraktiker i förskola
Plan för utveckling av ULF-verksamheten vid Mau 2023 (pdf)
Utvärdering av ULF-försöksverksamheten vid Mau 2018-2021(pdf)
Förslag till nationellt avtal från 2025 för permanentad ULF-verksamhet (pdf)
Gemensam forskningsmiljö med Malmö stad
Forskningsmiljön Likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i förskola och skola som etableras tillsammans med Malmö stads tre utbildningsförvaltningar syftar till att möjliggöra för forskare från Malmö universitet tillsammans med lärare och andra yrkesverksamma i Malmös skolverksamheter att ta sig an de möjligheter och utmaningar som är specifika för Malmö, såsom konsekvenserna av stora socioekonomiska skillnader, barnfattigdom, och kulturell och språklig diversitet.
Malmö stad och Malmö universitet har ett gemensamt behov av att utveckla kunskap om hur stadens specifika förutsättningar påverkar och kan påverkas av de praktiker i skola och förskola där elever lär och utvecklas. Den gemensamma forskningsmiljön ska bidra till utvecklingen av sådan kunskap.
Forskningsmiljöns seminarieserie
Ett vitalt inslag i den gemensamma forskningsmiljön är en seminarieserie där pågående forskning i miljön eller med nära koppling till den diskuteras mellan forskare, lärare, skolledare och andra med intresse av de aktuella frågorna. Seminarierna utgör ett forum för kunskapsdelning och kunskapsutveckling, och rymmer röster från förskola, skola och universitet. Seminarierna är öppna för alla intresserade. Ta del av mer information om respektive seminarium i kalenderhändelserna nedan.
Nationella ULF-verksamheten
Målet med ULF-verksamheten är att ta fram en infrastruktur med långsiktigt hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skolhuvudmän, för att stärka den vetenskapliga grunden och det vetenskapliga förhållningssättet i skolan.
Samverkansmodellerna inom ULF ska leda till forskning som är relevant för skolan, praktiknära forskning. Detta ska ske genom att lärare och skolledare, och skolans övriga professionella yrkesgrupper, ska ha tillgång till och kunna ta initiativ till praktiknära forskning. Efter försöksverksamhetens slut ska framgångsrika samverkansmodeller kunna permanentas och börja användas nationellt.
Det pågår ett nationellt arbete för att ULF försöksverksamhet ska övergå i en permanent organisation från och med 2025. Ett sådant avtal mellan staten och huvudmännens olika organisationer har presenterats för perioden 2025-2034, med avsikten att övergången ska vara ”sömlös.
Hur ska målet nås?
Genom att på ett systematiskt sätt pröva olika modeller för samverkan mellan akademi och skola, lära av erfarenheterna och lägga grunden för ett samarbete som ska hålla långsiktigt. De lärosäten som medverkar i ULF tecknar lokala ULF-avtal om samverkan med skolhuvudmän i sina regioner, både kommunala och fristående. Inom avtalen prövas olika samverkansmodeller.
Hur organiseras ULF?
Fyra lärosäten har huvudansvaret för verksamheten: Göteborgs universitet, Karlstads universitet, Umeå universitet och Uppsala universitet. Varje ansvarigt lärosäte leder arbetet i en nod. I dessa noder ingår ytterligare lärosäten, som vart och ett samverkar med skolhuvudmän i sitt område.
Malmö universitet ingår i Uppsalanoden. Noderna arbetar främst med övergripande verksamhetsplanering, fördelning av medel och kunskapsutbyte inom noden. Noderna har rådgivande organ med representation från både lärosätena och skolhuvudmännen. Totalt deltar 27 lärosäten i försöksverksamheten, inklusive de nodansvariga universiteten. Samverkan inom ULF sker på flera sätt:
- Samverkan mellan lärosäte och skolhuvudman organiseras genom överenskommelser i form av lokala ULF-avtal.
- Samverkan sker mellan lärosäten och huvudmän inom de fyra noderna.
- Samverkan sker på nationell nivå mellan de fyra noderna och genom de två nationella samordningsgrupperna, varav en är operativ och en strategisk.