Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Fakulteten för lärande och samhälle
lärande och samhälle
Fakulteten för lärande och samhälle erbjuder yrkesutbildning inom områdena skola, kultur, fritid och idrott. Fakulteten driver en av Sveriges största lärarutbildningar och erbjuder studenterna att välja mellan fyra examina: förskollärare, grundskollärare, gymnasielärare eller yrkeslärare. På denna sida kan du läsa om vår verksamhet.
Utbildning på Lärande och samhälle
Fakulteten för lärande och samhälle karaktäriseras av ett nytänkande när det gäller utbildningarnas utformning och samarbeten med skolhuvudmän, kommuner, organisationer och näringsliv.
Fakulteten utbildar bland annat idrottsvetare, historiker, lärare, specialpedagoger, speciallärare och studie- och yrkesvägledare. Master- och forskarutbildningar, fristående kurser, vidare- och uppdragsutbildning är ett urval av fakultetens övriga utbildningserbjudanden.
-
Program och kurser
Förskollärarutbildning
Som förskollärare har du ett kreativt och viktigt arbete med att...
-
Program och kurser
Grundlärarutbildning
Om du väljer läraryrket väntar ett stimulerande och spännande...
-
Program, grundnivå | 180 hp
Historia: Inriktning mot kulturarvsstudier
1 september 2025 - 4 juni 2028 -
Program och kurser
Idrottsvetenskapligt program
Intresset för idrott, hälsofrågor och fysisk aktivitet bara...
-
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 60 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 75 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 90 högskolepoäng...
-
Program, grundnivå | 120 hp
Kompletterande utbildning för utländska akademiker, Individuell studieplan
20 januari 2025 - 17 januari 2027Öppen för anmälan -
Program, avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet: Grav språkstörning
1 september 2025 - 4 juni 2028 -
Program, avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet: Matematikutveckling
1 september 2025 - 4 juni 2028 -
Program, avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet: Språk-, skriv- och läsutveckling
1 september 2025 - 4 juni 2028 -
Program, avancerad nivå | 90 hp
Specialpedagogprogrammet: Specialpedagogprogrammet, 90 hp
Flera start- och slutdatum -
Program, avancerad nivå | 90 hp
Specialpedagogprogrammet: profil språk- och kommunikationsutveckling, 90 hp
1 september 2025 - 17 januari 2027 -
Program, grundnivå | 180 hp
Studie- och yrkesvägledarutbildningen
Flera start- och slutdatum -
Program, grundnivå | 150 hp
Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, (ULV)
1 september 2025 - 16 januari 2028 -
Program, grundnivå | 120 hp
Vidareutbildning av lärare (VAL)
1 september 2025 - 3 juni 2029 -
Program, grundnivå | 90 hp
Yrkeslärarutbildning
Flera start- och slutdatum -
Program och kurser
Ämneslärarutbildning
Vill du arbeta med ungdomar i en spännande ålder på tröskeln til...
-
Program, avancerad nivå | 60 hp
Arbetsvetenskap: Karriärutveckling, magisterprogram
1 september 2025 - 6 juni 2027 -
Program, master’s level | 120 credits
Education: Educational Theory, Master's Programme (Two-Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan -
Program, master’s level | 120 credits
English and Education: Master's Programme (Two-Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan -
Program, avancerad nivå | 120 hp
Historiska studier - magister-/masterprogram
1 september 2025 - 6 juni 2027 -
Program, avancerad nivå | 120 hp
Pedagogik och yrkeskunnande: Masterprogram
1 september 2025 - 3 juni 2029 -
Program och kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik: Magister- och masterutbildning
Malmö universitet erbjuder vidareutbildningar på avancerad nivå...
-
Program och kurser
Specialpedagogik: masterutbildning genom fristående kurser
Specialpedagogik: masterexamen genom fristående kurser
-
Program, master’s level | 60 credits
Sport Sciences: Sport in Society, Master's Programme (One-Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan -
Program, master’s level | 120 credits
Sport Sciences: Sport in Society, Master's Programme (Two-Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan -
Program, master’s level | 60 credits
Teaching and Learning in Higher Education, Master's Programme (One -Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan -
Program, master’s level | 120 credits
Teaching and Learning in Higher Education, Master's Programme (Two -Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan
Ansökan till senare del av program
Du kan ansöka om antagning till senare del av ett program som ges vid Malmö universitet om du har genomgått tidigare utbildning som motsvarar delar av programmet.
Utbildnings- och kursplaner
Pågående utbildningar
Fördjupad programinformation i Canvas
Arbetsintegrerad grundlärarutbildning
Arbetsvetenskap: Karriärutveckling, magisterprogram
Grundlärarutbildning Fritidshem
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 60
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 75
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 90
Vidareutbildning av lärare (VAL)
Utländska lärares vidareutbildning, ULV
Specialpedagogprogrammet: Språk- och kommunikationsutveckling
Historia: Inriktning mot kulturarvsstudier
Historiska studier, Magister/Master
Kompetens- och verksamhetsutveckling
Centrum för samverkan och samordning är en del av Fakulteten för lärande och samhälle. Vi erbjuder olika former av uppdragsutbildningar för utveckling och lärande till individ- grupp- eller organisationsnivå. Vi har framför allt fokus på kompetens- och verksamhetsutveckling inom eller i anslutning till skolsektorn.
Självständiga arbeten i lärarutbildning
Information om självständiga arbeten flyttas efterhand till programinformationen i Canvas.
Självständigt arbete på grundnivå
Du som går utbildning till ämneslärare eller grundlärare F–3 eller 4–6 gör ett självständigt arbete på grundnivå under termin 5 eller 7, beroende på utbildning.
Det självständiga arbetet är en kunskapsöversikt i ditt fördjupningsämne. Arbetet är tänkt att vara en utgångspunkt för examensarbetet på avancerad nivå som du ska göra i slutet av utbildningen. Det viktigaste stödet för att kunna genomföra arbetet är naturligtvis din handledare, men vi erbjuder också andra resurser till din hjälp.
Dokument
"Guide till självständigt arbete" innehåller riktlinjer för arbetet. I guiden finns information om uppsatsens utformning, slutseminarium och bedömningskriterier.
Se guiden till självständigt arbete och mall för försättsblad
Vidareutbildning av lärare (VAL)
Vidareutbildning av lärare (VAL) är en kompletterande lärarutbildning som vänder sig till dig som jobbar som förskollärare eller lärare men saknar examen.
Vidareutbildning av lärare (VAL)
Utlandsutbildade lärares vidareutbildning (ULV)
Malmö universitet erbjuder vidareutbildning för dig som har en utländsk eftergymnasial lärarutbildning eller en utländsk kandidatexamen.
Fakultetens forskning
Med ett starkt samhällsengagemang bedriver vi flervetenskaplig forskning. Forskningen rör sig inom fältet utbildningsstudier med fokus på olika ämnen och former av utbildning, inklusive lärarutbildning, samt inom de breda fälten historie- och kulturstudier samt idrottsstudier.
Vår forskning sker ofta i relation till och i samverkan med samhället, till exempel skolor, muséer, idrottsföreningar och idéburna organisationer. På så sätt bidrar fakulteten tillsammans med andra viktiga aktörer till långsiktiga och vetenskapligt förankrade lösningar för samhälls- och skolutveckling.
-
Forskningsprojekt
Den litterära kanon i Sverige – konsensus och konflikt i utbildningspolitik, offentlig debatt och pedagogisk praktik
magnus.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Proximal auktoritet: mot en teori om hur favoritism och genus formar auktoritet
manon.hedenborg-white@mau.se -
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Ordlösa bilderböcker och deras didaktiska potential i heterogena klassrum
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna inlärare av svenska
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Att transformera genusgränser i idrottsorganisationer: Kvinnor i FIS genom exemplet Inga Löwdin
daniel.svensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Att skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
Forskningsprojekt
Minne och Aktivism. De överlevandes roll i kunskapsproduktionen om Förintelsen
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Läromedelsbruk i bildundervisningen – policy, diskurs och materialitet på högstadiet
annika.hellman@mau.se -
Forskningsprojekt
Sagan om Saga: ett barnboksförlags redaktionella praktiker
bjorn.sundmark@mau.se -
Forskningsprojekt
Grundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
Forskningsprojekt
Hur kan vi motverka framtida arbetskraftsbrist inom vårdsektorn? - Analyser av faktorer relaterade till hög personalomsättning och hur...
hanne.berthelsen@mau.se -
Forskningsprojekt
Morgondagens elittränare: konstnär eller robot?
daniel.svensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Drama och poesi i engelskundervisning i grundskola.
psarri.chrysiida@mau.se -
Forskningsprojekt
Barns och ungdomars integration genom idrott. Exemplen Sverige och Uganda
thomas.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Bedömning i matematik med fokus på digitala resurser och elevers identitetsskapande
maria.silwer@mau.se -
Forskningsprojekt
Multimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
Forskningsprojekt
Doing School, Doing Mathematics
irina.johansson-carlen@mau.se -
Forskningsprojekt
Artificiell intelligens som en fråga för den globala politiska ekonomin – aktörer, strukturer, begränsningar och möjligheter
michael.strange@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
Forskningsprojekt
Digitalt som default? Äldre medborgare och välfärdens gränssnitt
tobias.olsson@mau.se -
Forskningsprojekt
På väg mot jämställdhet? Könsintegrerande processer i lastbilsföraryrket
lisa.ringblom@mau.se -
Forskningsprojekt
Lärande, förebyggande och konsekvenser av antisemitism i svensk skola
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Att samla Förintelsens minnen i Sverige, ett nätverk för transdisciplinära praktiker och perspektiv på samlingar, samlande och etik
-
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Reflekterande digitalt och online-skrivande inom högre utbildning och livslångt lärande.
eva.wennas-brante@mau.se -
Forskningsprojekt
Att lära svenska på svenska: Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Lärares derasifierande praktiker – Hur kan lärare tillvarata sina antirasistiska ambitioner i sitt arbete?
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
Forskningsprojekt
Accelerating Teaching - Approaching particle accelerators and new scientific research through online professional development
eva.davidsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Universitetslärarprofession i post-pandemiska hybrida lärandemiljöer
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Matematikundervisning för Inkludering och Likvärdighet - MIL
helena.roos@mau.se -
Forskningsprojekt
Global bearbetning som en indikator på barns konceptuella subitiseringsförmåga i förskoleklass
-
Forskningsprojekt
Nordic voices: The use of oral history and personal memories in public history settings
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Digitaliseringens etik. Föreställningar om Förintelsesamlingars sårbarhet
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Från ord till siffror. Hur läsning blir ett samhälleligt och didaktiskt problem
magnus.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hur påverkar samskapande processer elevernas naturvetenskaps- och hållbarhetskapital samt tankar inför framtiden?
vildana.basic@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Förflyttningar och förändringar i skolans vardag
joacim.andersson@mau.se -
Forskningsprojekt
Ridskolan som framtida lärandecenter för en miljömässigt hållbar hästsektor och för samhället i stort
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Att göra natur och förskola i antropocen
sanne.bjorklund@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
Att stötta skrivande med fokus på vuxna andraspråksinlärare
hanna.sandgaard-ekdahl@mau.se -
Forskningsprojekt
I exil: aktivism, identitet och African National Congress of South Africa i Sverige
emma.lundin@mau.se -
Forskningsprojekt
Landsbygdens vardagsliv, arbete och utbildning
janna.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Kritiskt tänkandediskurser i matematikundervisning om big data
christian.hans.andersson@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolarkitektur för framtidens pedagogik
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Critical mathematics education i en kontext av klimatförändring
magnus.odmo@mau.se -
Forskningsprojekt
Tidiga interventioner i förskolan – engagemang och kognitiv självreglering hos barn med autism spektrum tillstånd
madeleine.sjoman@mau.se -
Forskningsprojekt
Röster från en stängd idrottsvärld - Coronakrisen som en möjlig grund för utveckling
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Mistra Sport and Outdoors
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Organisatoriskt och socialt säkerhetsklimat inom människovårdande organisationer
tuija.muhonen@mau.se -
Forskningsprojekt
Judisk och kvinna. Intersektionella och historiska perspektiv på judiska kvinnors liv i Sverige under 1900- och 2000-talet
malin.thor@mau.se
-
2025 | Doktorsavhandling, monografi
Äntligen stod kvinnan i talarstolen: Agda Östlunds retoriska karriär och socialdemokratins genombrott
Magnus Gustafson
-
2025 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Design för berättelseundervisning i tidiga skolår: grafiska modeller och ämnesspecifikt metaspråk
Kim Ridell
-
2024 | Artikel i tidskrift
Historiska perspektiv på judiska kvinnors berättelser om erfarenhete av antisemitism i Sverige under 1900-talet och 2000-talet
Malin Thor Tureby, Emma Hall
-
2024 | Konferensbidrag
Listening for moments of shared authority in archived interviews with Finnish migrant-workers
Malin Thor Tureby
-
2024 | Artikel i tidskrift
‘Run three laps around the house’: a bricolage of rural ideals and co-parenting practices
Janna Lundberg, Elin Ennerberg
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Exploring Values: deliberative discussion on global values and education forsustainability
Nanny Hartsmar, Bodil Liljefors Persson
-
2024 | Rapport
Early Support- en fördjupad introduktion
Niclas Andersson
-
2024 | Konferensbidrag
Snow as meaning and materiality in times of global warming
Erika Lundell
-
2024 | Artikel i tidskrift
Who can I be now?: The complexity of students in policy enactment
Ingrid Bosseldal, Katarina Blennow, Martin Malmström
-
2024 | Artikel i tidskrift
”Tankar från styrelsen”: I Religion och livsfrågor, Tema: Islamofobi
Bodil Liljefors Persson, Emma Hall
Forskarutbildning
Vid Fakulteten för lärande och samhälle finns forskarutbildningsämnena:
- historia och historiedidaktik
- idrottsvetenskap med inriktning mot samhällsvetenskap och humaniora
- naturvetenskapernas och matematikens didaktik
- pedagogik
- språk- och litteraturdidaktik.
Forskarskolor
Fakulteten deltar i ett flertal forskarskolor, där vi står som värdlärosäte eller deltar med doktorander. De samlar doktorander med en gemensam inriktning, bestående av ett forskarutbildningsämne eller ett tema. Doktoranderna har gemensamma aktiviteter i form av kurser, workshops och seminarier.
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: FinnFram
FinnFram är en forskarskola inriktad på karriärlärande,...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: FontD
Den nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
Forskarskolan Hållbar rörelseutbildning i skola och...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
Den nationella forskarskolan för förskollärarutbildare...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
Forskarskolan ”Lärande i mångkulturella samhällskontexter” samla...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
Forskarskolan fokuserar på utformning av forskningsprojekt i...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: ROCIT
Med syftet att förbättra lärarutbildningen genom att koppla...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
Forskarskolan RelMaS syftar till att höja kompetensen av...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
Forskarskolan Utbildning, lärande och globalisering är ett...
Institutioner och centrum på Lärande och samhälle
Centrum för akademiskt lärarskap
Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL) är ett universitetsövergripande centrum som erbjuder utbildning och bedriver forskning inom högskolepedagogik, breddad rekrytering och breddat deltagande. Vi stöttar lärare i att bedriva sin undervisning och studenter i att utveckla sitt lärande.
Centrum för samverkan och samordning
Centrum för samverkan och samordning stödjer och driver utveckling genom samverkan med det omgivande samhället. Målet med vår samverkan är att få till ett ömsesidigt utbyte där vår kunskap och kompetens på universitetet ska komma samhället till nytta. Kontakta oss om du vill veta mer eller har förslag och idéer på hur vi kan samverka.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är moment i en kurs eller ett utbildningsprogram där studenter vistas på arbetsplatser med relevans för kommande profession. Syftet med VFU är att studenten ska få fördjupad förståelse för de kvalifikationer och den kompetens som yrket kräver.
SYV och VFU
Handledare för blivande studie- och yrkesvägledare
Handledare för blivande studie- och yrkesvägledare
Du som är utbildad vägledare och arbetar inom allmänna utbildningsväsendet kan anmäla dig som handledare för verksamhetsförlagd utbildning. Även du som arbetar med till exempel vägledning, rehabilitering eller rekrytering utanför utbildningsväsendet kan anmäla dig.
VFU för medarbetare inom skolan
VFU för medarbetare inom skolan
Här hittar du som VFU-samordnare, VFU-ansvarig och VFU-handledare information och dokument som rör verksamhetsförlagd utbildning.
Stipendium för yrkesverksamma
Verksamma inom förskola, grundskola, gymnasium och/eller vuxenutbildning som vill bedriva forskningsbaserade projekt som bidrar till matematikundervisningens utveckling kan söka stipendium ur Gudrun Malmers stiftelse.
Nationellt prov i historia
Skolverket har fått regeringens uppdrag att i samarbete med universitet och högskolor utarbeta och genomföra de nationella ämnesproven. Uppgiften att utarbeta nationella ämnesprovet i historia för årskurs 9 ligger hos Malmö universitet.
Målbilden – vår vision
Fakulteten för lärande och samhälle är en sammanhållen, komplett och dynamisk akademisk miljö där utbildning, forskning och samverkan berikar varandra. Vårt mål är att bidra till livslångt lärande och hållbar utveckling, såväl lokalt som globalt. Vår vision för det kommande decenniet kan du läsa om i målbilden.
Kontakta oss
Har du frågor om utbildning och studier? Mejla vår studerandeexpedition:
studexp.ls@mau.se