Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Nytt projekt om rörelse i förskola får anslag
Ett nytt samarbetsprojekt med elva forskare i Norden fortsätter utforska rörelse i förskolan. Projektet ska leda till en kurs för lärarstudenter.
Projektet är en förlängning på ett tidigare som har fokuserat på förskolans läroplaner och vilka fokus det finns på rörelse i de olika nordiska länderna. Elva forskare i ett nätverk har fått medel från Nordplus för att fortsätta arbetet.
– Vi märker att så fort vi börjar prata om förskola har vi skillnader även om vi tycker att vi är lika i de nordiska länderna, det är spännande och man lär sig något hela tiden. Nu är målet att se hur studenter på förskollärarutbildningarna förbereds på rörelse i de nordiska länder, säger Jan-Eric Ekberg, lektor vid Institutionen för idrottsvetenskap och en av forskarna i nätverket.
Forskargruppen har som mål att det nya projektet, som drar igång i september, ska leda till en nordisk kurs för förskollärarstudenter.
– Det sker mycket forskning internationellt, även i Norge, Danmark och Finland. I Sverige är det magert så det är intressant att bygga upp en forskningsbas och samverkan. Vårt mål är att kunna bidra till fältet från en makro- till mikronivå.
Det är en viktig aspekt att uppmärksamma detta på alla nivåer, både inom universitet men också utanför, i olika förskolor och kommuner.
Text: Marc Malmqvist
Fakta
Forskningsprojektet MovECE, movement in early childhood education, består av ett nordiskt nätverk på elva forskare. Anslaget är ettårigt och kan förlängas. Jan-Eric Ekberg från Malmö universitet är projektledare och tillsammans med en kollega från Högskolan i Kristianstad representanter från Sverige.
Tanken är att projektet ska leda till en studiegrupp på mellan 20-30 studenter från de nordiska länderna inledningsvis.
Dela nyheten