AI är på frammarsch både som hjälpmedel och som handelsvara i skolan. Det behövs riktlinjer från statlig nivå gällande både etiken och marknaden, menar forskaren Thom Axelsson.

AI är redan en växande marknad i skolan och verktygen säger sig kunna erbjuda lösningar på flera av skolans problem. Enskilda elever kan få AI-anpassade uppgifter med exakt rätt utmanande nivå samtidigt som läraren är upptagen med andra. Systemen kan också minska lärarnas betungande administration. I teorin kan undervisningen bli bättre samtidigt som skolorna sparar tusentals timmar och miljontals kronor.

– Jag tror skolan behöver AI. Det kommer att bli en del av samhället i stort. Det kan dock slå över och framställas som att det är bråttom. Det är det inte. AI ska inte överdrivas, säger Thom Axelsson, docent i utbildningsvetenskap och aktuell med ny forskning om AI i skolan.

Kan hjälpa med specialpedagogik

Det är extra tydligt att AI kan hjälpa till inom specialpedagogiken. Där sägs tekniken kunna hjälpa till med att jämna ut för elever som behöver extra hjälp. På så sätt kan skolan bli mer likvärdig. Samtidigt finns det en risk för integritetskränkande övervakning när AI-verktygen samlar in sin data. Ska ett verktyg, och i förlängningen ett företag, få ta del av barns innersta berättelser om sina liv? Förstår AI allt?

– Jag tror något mellanmänskligt går förlorat när man bara har kontakt med en maskin. Det finns en omsorgsdel av skolan i stort som kanske tappas i all form av digitalisering. Ibland talar man mer om kunskapsdelen av skolan än den sociala delen, skolan har ju båda två. Den sociala delen av skolan kanske glöms bort ännu mer när vi pratar AI.

AI-företag i skolan

Förutom en etisk risk finns det en marknadsmässig risk med AI, menar Axelsson. Om ett marknadsdominerande AI-företag kliver in i skolans värld kan hela skolan, eller hela kommunen, göra sig beroende av systemen och sitta i knäet på jättar som Google, Microsoft, Amazon eller liknande. Det kan leda till minskad transparens och att externa aktörer ställer krav på hur skolan utformas. Lärare får mer data att använda sig av i sitt arbete för att mer exakt anpassa undervisningen eller sätta betyg. Företagen kan, om de inte regleras, utnyttja samma data till vidareförsäljning till andra företag.

– Regleringar måste finnas på alla nivåer men framför allt på EU- och statlig nivå till att börja med. Det har mycket att göra med att allt är transparent, det måste vara genomskinligt var besluten tas. Jag misstänker dock att det kommer att användas först och att regleringen kommer senare.

– Jag tror att AI kommer bli ett stort diskussionsämne inom skolområdet och på alla nivåer. Det är viktigt att läraren får ha kvar sin autonomi, det kommer underlätta implementeringen av AI. Det måste fortfarande ligga inom ramen för professionen, säger Thom Axelsson.

Text: Marc Malmqvist

Fakta

”AI som specialpedagogens bästa vän?: Skolans digitalisering, AI och lärarrollen” har publicerats i tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige. I artikeln problematiseras AI med utgångspunkt i specialpedagogik, kopplat till tre övergripande teman: digitalisering, AI och maskininlärning och lärarrollen. Thom Axelsson har analyserat intervjuer, tidningsartiklar, inslag från SVT samt AI-företagens hemsidor och egna rapporter.