Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE (LS) | Seminarium
Konsten som svar på Förintelsen
Torsdag 9 januari, 13:00 - 16:00
Malmö Konsthall
Konstnären Lenke Rothman såg inte sin konst som en traumabearbetning av Förintelsen, men däremot som ett svar på Förintelsen. I seminariet "Konsten som svar på Förintelsen” på Malmö Konsthall möts forskaren Rebecka Katz Thor och professor emerita Lena Rubinstein Reich i ett samtal om hur konst kan ses som ett svar på Förintelsen. Samtalet, som tar avstamp i utställningen “Liv som tyg”, ordnas av forskningsprojektet Minne och aktivism vid Malmö universitet. På bilden ovan syns konstverket Bokföring, 1981 av Lenke-Rothman. Foto: Dunkers kulturhus.
Klockan 13–14 får vi en privat visning av ”Liv som tyg”, efter det följer seminaret klockan 14 – ca 15.30 i C-salen på Konsthallen.
Berättande som del av skapande
Rebecka Katz Thor, en av curatorerna för utställningen “Liv som tyg”, berättar om utställningen och Lenke Rothmans sätt att använda sin historia i sitt skapande. Lena Rubinstein Reich har under flera års tid arbetat med en berättelse i text och bild om sin mamma Cesias liv före, under och efter Förintelsen. Rubinstein Reich kommer att prata om bildskapandets betydelse och akvarellmåleriets teknik som en väg för att skildra och dela mammans upplevelser med omvärlden utifrån sitt eget verk: fyrtio akvareller med tillhörande text, ofta mamman Cesias egna ord. Samtalet leds av Malin Thor Tureby.
Del av seminarieserie
Seminariet är en del av seminarieserien “Att minnas, forska och utbilda om Förintelsen”. I projektet utforskar forskare och efterlevande till Förintelsen tillsammans olika sätt att minnas, berätta, dokumentera, samla, forska, förmedla och utbilda om Förintelsen. Seminarieserien drivs i regi av forskningsprojektet “Minne och aktivism – De överlevandes roll i kunskapsproduktionen om Förintelsen”.
Läs mer om samtalet: Konsten som svar på Förintelsen – Malmö Konsthall
Fakta
Det övergripande syftet med projektet Minne och Aktivism är att utforska hur överlevande och deras efterlevande från Förintelsen och nazisternas förföljelser, som enskilda individer eller som medlemmar av olika organisationer och föreningar, har drivit kunskapen om och minnet av Förintelsen och nazisternas förföljelser framåt. Genom att tillämpa och utveckla metoder från forskningsfältet muntlig historia har projektet även ett uttalat metodologiskt mål att utveckla processer för hur forskare och civilsamhällets aktörer kan lära och samskapa ny kunskap tillsammans.
Dela sidan