Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Safe Learning Lab
Forskningsmiljön Safe Learning Lab (Forsknings- och utvecklingsmiljö för pedagogik i polisutbildning) utvecklar säkra övningsmiljöer för riskfyllda körmoment i polisutbildningen.
Forskningsmiljön
Safe Learning Lab är en forsknings- och utvecklingsmiljö med fokus på simulatorkörning för blåljusverksamhet som bidrar till en mer effektiv och trygg utbildningsmiljö och framtida arbetsmiljö för poliser och annan blåljuspersonal.
Forskningen finansieras genom en donation från Crafoordska stiftelsen som även bekostar nya inköp och underhåll av simulatorer samt utveckling av mjukvara.
Bakgrund
Den vanligaste dödsorsaken för poliser under tjänsteutövning är trafikolyckor och under 2020 uppgick kostnaden för skador på polisfordon till 100 miljoner. Det blir också allt vanligare med både prejningar och riskfyllda efterföljningar till följd av att färre bilar stannar på polisens tecken. Traditionellt har den polisiära förarutbildningen genomförts enbart i riktig polisbil, men bilkörning i riskfyllda miljöer är resurskrävande att träna på. Endast en liten del av poliserna har genomgått praktisk utbildning och ännu färre har möjlighet att träna återkommande på riskfyllda tjänsteåtgärder. Simulatorer används som pedagogiskt verktyg inom flera andra utbildningar som involverar körförmåga.
Inom grundutbildningen har körsimulatorer testats parallellt med forskning för att avgöra om de kan utgöra ett komplement till förarutbildningen. Resultatet visade tydligt att det inte spelade någon roll på vilket sätt studenterna fick sin undervisning, via simulator eller polisbil, eftersom utfallet på examinationerna var likvärdiga.
Simulatorerna ska bland annat användas inom grundutbildningen till polis, samt inom andra ämnen där studenterna tränar på olika slags ingripanden integrerat med att köra bil och att använda radio och taktiskt samband.