Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Malmö University Press
Malmö University Press är Malmö universitets förlag. Vi ger ut avhandlingar, skriftserier och tidskrifter. Förlagets publikationer finns tillgängliga kostnadsfritt på webben.
Om Malmö University Press
Malmö University Press verkar för att sprida och tillgängliggöra vetenskapliga forskningsresultat för fler. Vi är icke-vinstdrivande och agerar i en miljö som bygger på samarbete och öppenhet – i direkt närhet till forskarna och akademin.
Den praktiska verksamheten vid Malmö University Press drivs huvudsakligen av universitetsbiblioteket. Alla publikationer är tillgängliga kostnadsfritt på webben. Tryckta publikationer kan köpas i vår webbshop.
Equestrian (media) cultures in transition? : mediatization of stable cultures through social media
Lovisa Broms
När blir flerspråkighet en resurs? : En aktionsforskningsstudie om pedagogiskt transspråkande i ämnesundervisning
Cristina Nordman
Eating Cultures in Children’s Literature : National, International and Transnational Perspectives
Anna Kérchy, Aleksandra Wieczorkiewicz, Peter Hunt, Sabine Planka, Anna Travagliati, Victoria de Rijke, Corina Löwe, Francesca Orestano, Tzina Kalogirou, Kay Waddilove, Etti Gordon Ginzburg, Lindsay Myers, Marco Canani, Laura Tosi, Björn Sundmark, Anna Gasperini
Envisioning chemistry education in the anthropocene
Merve Yavuzkaya
A Companion to “Jabberwocky” in Translation
Anna Kérchy, Kit Kelen, Björn Sundmark
Conspicuous Fitness : Social Media, Fitspiration, and the Rise of the Exhibitionistic Self
Aurélien Daudi
Nya gränser för arbetarlitteraturen
Några frågor till Magnus Nilsson, professor i litteraturvetenskap vid Malmö universitet och en av redaktörerna för ”Arbetarlitteratur bortom kanon”.
Nya gränser för arbetarlitteraturen
Några frågor till Magnus Nilsson, professor i litteraturvetenskap vid Malmö universitet och en av redaktörerna för ”Arbetarlitteratur bortom kanon”.
Boken diskuterar och utmanar gränserna för vad vi brukar uppfatta som en arbetarlitterär kanon. Vad innebär det?
– All litteratur ändras ju över tid men litteraturvetenskapen är inte alltid jättebra på att ändra sina definitioner och beskrivningar. För att inte hamna i ett läge där man har en vetenskaplig förståelse som är väldigt snäv, så försöker vi bryta gränserna och ta in sådant som intuitivt kanske inte är det viktigaste inom arbetarlitteraturen.
Hur har ni valt ut urvalet av texter i boken?
– Detta var temat vid vårt forskarnätverks åttonde konferens i Karlstad. Det blev vår största konferens och tjockaste bok någonsin. Uppenbarligen finns det ett intresse för frågan. Redaktörerna har granskat de förslag kommit in, och det som har hållit måttet har kommit med (efter Peer Review). Innehållet går från tidningsnoveller på 1930-talet till influencerböcker, från postmodern dikt till Martin Andersen Nexø.
Finns det en kanon för arbetarlitteratur?
– Det tror jag definitivt. I Danmark är det nog allra tydligast – där är Nexø den tydliga centralgestalten - men även i Sverige där 30-talisterna är väldigt uppburna och dominerande. Problemet med litteraturvetenskap är att den inte studerar litteraturen utan den litteratur som professorer tycker är bäst. Man fastnar i kanon. Så kan vetenskap inte fungera.
Vad vill ni att boken ska sätta igång?
– Litteraturvetenskapen har ett problem i att den är väldigt kanonfixerad och lämnar den mesta av litteraturen utanför. Vi vill med boken sätta ljus på annan litteratur och framför allt utmana vårt eget forskningsfält. Att det blir något nytt, inte bara mer av samma.
Ny antologi om hur man översätter en nonsensdikt
Dikten Jabberwocky, ur boken Alice i Spegellandet, anses vara en av de största nonsensdikterna genom tiderna. Björn Sundmark, professor vid Malmö universitet, är en av redaktörerna och författarna bakom en ny internationell antologi om dikten.
Ny antologi om hur man översätter en nonsensdikt
Dikten Jabberwocky, ur boken Alice i Spegellandet, anses vara en av de största nonsensdikterna genom tiderna. Björn Sundmark, professor vid Malmö universitet, är en av redaktörerna och författarna bakom en ny internationell antologi om dikten.
Alice i Spegellandet skrevs av brittiska Lewis Carroll och dikten Jabberwocky handlar om jakten på ett monster. Drygt 150 år efter att dikten publicerades för första gången har ett nätverk av 45 litteraturvetare världen över nu undersökt hur den har översatts till olika språk, en av de mest omfattande studierna av en enskild dikt inom litteraturvetenskapen.
– Dikten beskrivs som omöjlig att översätta, ändå har den översatts så många gånger. Uppenbarligen är den alltså inte oöversättlig. Det intressanta är att det egentligen inte är nonsensorden som är problemet i översättningen för de kan ersättas av andra nonsensord, säger Björn Sundmark, professor i engelsk litteratur och en av redaktörerna och författarna bakom ”A Companion to Jabberwocky in Translation”.
Det svåra är att hitta nonsensord som ger samma rytm, känsla och anspelningar som ursprungsdikten.
Björn Sundmark
Antologin består av essäer om olika översättningar som knyts till olika länder och språk.
– Dikten är i sig en dikt om översättning. Man skulle kunna behålla dikten som den är på engelska, eftersom den för Alice faktiskt är en dikt på ett främmande språk. Så varför inte använda det obegripliga engelska språket i stället för en översättning?
Men det är en del av det fina med historien att Alice också försöker översätta dikten, menar Björn Sundmark.
– Författaren Anton Tjechov sa att om man har med ett gevär i första akten i en pjäs, då måste den på något sätt avfyras i andra akten för annars är det ingen mening att ha med geväret, säger han och fortsätter:
– Om man läser en viktig och märklig dikt i början av en bok så förväntar man sig att den ska fyllas med mening eller ha en funktion senare. Men så är det inte med Jabberwocky, dikten har ingen betydelse på det sättet, utan den fungerar mer som ett intressant samtalsämne. Dikten handlar mer om författarens kärlek till att leka med ord och logik.
Läs en längre intervju med Björn Sundmark:
Jabberwocky: att översätta det obegripliga
Diva och webbshop
Fritt tillgängliga publikationer och webbshop
Fritt tillgängliga publikationer och webbshop
Du kan ladda ner förlagets böcker från vår bokplattform. Många avhandlingar, böcker och samlingsverk kan även köpas i tryckt format.
Universitetets tidskrifter
Universitetets tidskrifter
Ta del av de tidskrifter som ges ut av Malmö universitet. Samtliga tidskrifter är öppet tillgängliga.
Så gör du om du vill ge ut en publikation via förlaget
Kontakta i första hand någon av de skriftserier eller tidskrifter som ges ut av förlaget. Redaktionsråden för respektive utgivningskanal fattar beslut om sin egen utgivning. Hittar du ingen kanal som passar? Kontakta förlaget för information om hur du kan gå vidare.
Skriftserier som ges ut på förlaget
This book series address a significant set of issues that emerge from studying the human condition in various situations and contexts. Books in this series are grounded in ethnographic and/or phenomenological approaches in that they take a departure from lived experiences in the context of the everyday lifeworld.
The topics of the books may include qualitative studies in the social sciences (including psychology) and theoretical studies concerned with theory of science and research methodology.
Skriftserien följer och förnyar en kritisk och vitalistisk tradition inom humaniora och samhällsvetenskap, här med fokus på barn och utbildning. För oss utgör kärnan i kritiska och vitalistiska studier den kreativa utvecklingen av människan och världen, där bildning och utbildning aldrig kan reduceras till enkla och instrumentella förklaringsmodeller. Här ingår även forskning som med kritik blick granskar förgivettagna idéer om vad som utgör den goda barndomen.
Serien välkomnar bokförslag som utgår från en kritisk och/eller kreativ ansats i studiet av olika pedagogiska frågor av betydelse för barns liv inom och utanför formella utbildningssammanhang. Sådana frågor kan exempelvis fokusera på barns meningsskapande, kamratkulturer och medborgarskap i relation till samtida kulturella, miljömässiga och politiska förändringar i samhället.
Syftet med serien är att erbjuda publiceringsmöjligheter för främst humanistisk forskning om estetisk kultur och klass. Serien har ett särskilt fokus på forskning om arbetarlitteratur och klasskildrande litteratur.
The book series aims to present new research in children’s literature, culture and media. The series includes both monographs and essay collections in English, Swedish, Danish and Norwegian.
Skriftserien Lines of Flight presenterar transdisciplinära studier av mer gränsöverskridande, utforskande och experimentell karaktär, i skärningspunkten mellan samhällsvetenskap, kulturstudier, konstnärlig forskning och lärande. Vi uppmuntrar till hybriditet mellan visuella, audiella, textuella och gestaltande uttrycksformer. Som titeln Lines of Flight antyder välkomnar vi studier med inspiration från filosofen Gilles Deleuze, vilket dock inte är en nödvändighet.
Tidskrifter som ges ut på förlaget
Educare is a peer-reviewed journal published regularly at the Faculty of Education and Society, Malmö University, Sweden since 2005. Educare publishes a wide range of research in education and educational sciences with particular interest in the Nordic and Baltic region. The journal constitutes a research forum for faculty, practitioners and policy makers. Educare is indexed in DOAJ.
Starta en serie eller tidskrift
Kontakta förlaget om du vill starta en skriftserie eller tidskrift som ges ut av Malmö University Press för att få ytterligare information om ansökningsprocessen. Beslut om utgivning av tidskrifter och skriftserier fattas av förlagsrådet.
Förlagsrådet
Förutom att fatta beslut kring utgivning av tidskrifter och skriftserier är förlagsrådet rådgivande kring förlagets verksamhet, och föreslår ändringar gällande förlagets övergripande inriktning.
Ordföranden och ledamöter i förlagsrådet
- Ordförande: Professor Bo Petersson, Fakulteten för Kultur och samhälle
- Viceordförande: Docent Eva Wennås Brante, Fakulteten för lärande och samhälle
Övriga ledamöter
- Universitetslektor Kristofer Hansson, Fakulteten för hälsa och samhälle
- Docent Cecilia Franzén, Odontologiska fakulteten
- Docent Sara Leckner, Fakulteten för teknik och samhälle
- Sara Kjellberg, chef för universitetsbiblioteket, UB
Riktlinjer för publicering
Etiska och kvalitetsmässiga riktlinjer för Malmö University Press
Dokumentet är en bearbetning av de etiska riktlinjer gällande redaktörskap och publicering som tagits fram av Committee on Publication Ethics (COPE)
Riklinjer för öppen tillgång till publikationer på Malmö University Press