Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Matematikens didaktik
didaktik
Forskningsämnet matematikens didaktik berör undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om matematik. Matematik förstås här som mångfacetterade praktiker vilka är tydligt kopplade i tid och rum.
Forskning inom matematikdidaktik tar sin utgångspunkt i såväl undervisningsperspektiv som lärandeperspektiv med fokus på olika aktörer som exempelvis lärare, elever och samhällsmedborgare. Forskningen bidrar även till skolutvecklingsarbete i samverkan med lärare, elever och andra (t.ex. rektorer). Det sammanhang där matematikundervisningen sker, oftast klassrummet, ses som en del av en större helhet, där beslut på olika nivåer påverkar vad som är möjligt att åstadkomma i matematikundervisningen. Här ingår tolkningar och analyser av styrdokument och policydokument.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i matematik (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder matematikkunskaper i dessa sammanhang.
I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar matematiska kunskaper en central roll för människors möjligheter till kritiska förhållningssätt för att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Demokratifrågor och identitetsskapande i relation till matematik är ett utmärkande drag för matematikämnets didaktik vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om matematik.
Forskare, publikationer och projekt
Christian Andersson
Lisa Björklund Boistrup
Lucely Figueroa Suarez
Irina Johansson Carlén
Dorota Lembrer
Jöran Petersson
Ulrika Ryan
Petra Svensson Källberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
Specifika matematiksvårigheter: diagnos och pedagogiska och didaktiska anpassningar
Helena Roos, Ann-Louise Ljungblad, Jonas Walfridsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Specifika matematiksvårigheter – diagnos och pedagogiska och didaktiska anpassningar
Helena Roos, Ann-Louise Ljungblad, Jonas Walfridsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Inkludering och likvärdighet i och genom matematikundervisning
Anette Bagger, Helena Roos
-
2024 | Artikel i tidskrift
Immigrant students’ experiences of (Re)producing school mathematics in home-School transitions: epistemological positioning
Ulrika Ryan, Petra Svensson Källberg
-
2024 | Konferensbidrag
The Mathematics is MInE Workshop: Developing a Teaching Model for Inclusion and Equity
Helena Roos
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Inclusive Learning Environments for Mathematics Education from a Student Perspective
Helena Roos
-
2024 | Konferensbidrag
The mathematics is MInE, a model to facilitate Moments of Inclusion and Equity
Anette Bagger, Helena Roos
-
2024 | Konferensbidrag
Diversity as a resource in mathematics teaching
Helena Grundén, Helena Roos
-
2024 | Artikel i tidskrift
Crafting binary numbers: s – teacher candidates’ encounterswith arts-based embodied mathematics
Ulrika Ryan, Hanna Hofverberg, Susan Gerofsky
-
2024 | Artikel i tidskrift
Mathematics education in times of migration is not a single story(line)
Ulrika Ryan
-
Forskningsprojekt
Bedömning i matematik med fokus på digitala resurser och elevers identitetsskapande
maria.silwer@mau.se -
Forskningsprojekt
Matematikundervisning för Inkludering och Likvärdighet - MIL
helena.roos@mau.se -
Forskningsprojekt
Critical mathematics education i en kontext av klimatförändring
magnus.odmo@mau.se -
Forskningsprojekt
Kritiskt tänkandediskurser i matematikundervisning om big data
christian.hans.andersson@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se
Forskarutbildning
Universitetet har forskarutbildning inom forskarutbildningsämnet naturvetenskapens och matematikens didaktik.
Naturvetenskapernas och matematikens didaktik strävar efter ökad kunskap om undervisning, lärande, ämnesinnehåll, demokratifrågor och identitetsskapande i relation till dessa ämnesområden.
Inom ämnet undersöks orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder kunskaper i dessa sammanhang.
Ämnet inbegriper också studier av undervisningsprocesser och hur deltagarna utvecklar olika förhållningssätt till ämnesområdet.
Kontaktperson för forskarutbildningen: Helena Roos
Mer om forskarutbildning vid Malmö universitet