Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Historia
och historiedidaktik
Historia och historiedidaktik är humanistiska forskningsfält med stor relevans för samhälle, kultur och individ. Forskningen undersöker både det förflutna och förmedlingar av historia för att förklara hur människor, institutioner, organisationer och samhällen upplever och konstruerar sin samtid. Som forskare analyserar vi både historien och samtiden för att förstå och förklara samhällsförändringar och innebörden av dessa.
Historia
Vid Malmö universitet har historie- och historiedidaktikämnet sin bas vid Institutionen för samhälle, kultur och identitet, men forskare i historia finns vid flera institutioner och fakulteter. I institutionens forskning i historia sträcker sig tidsperspektivet främst från medeltid till nutid, men med betoning på modern historia. Profilerade inriktningar i vår forskning är muntlig historia, social- och kulturhistoria samt politisk historia. Vi forskar bland annat om sociala och kulturella rörelser, migration, livsberättelser och populärkultur ur olika teoretiska perspektiv. En betydande del av forskningen kännetecknas av en strävan att studera och utforska människors livsvillkor och erfarenheter och att synliggöra tidigare marginaliserade gruppers perspektiv, lärande, kulturarv och historia.
Historiedidaktisk forskning
Den historiedidaktiska forskningen omfattar dels historiekultur, historieförmedling och historieanvändning i samhället, dels utbildningsinriktad historiedidaktisk forskning. Inom den samhälleligt inriktade historiedidaktiken bedrivs forskning om politiskt och populärkulturellt historiebruk, som till exempel musik, datorspel och historiskt återskapande. Inom den utbildningsinriktade forskningen bedrivs både studier om befintlig historieundervisning och utvecklande forskning om hur historia kan undervisas.
Kritiska kulturarvsstudier
Vid Institutionen för samhälle, kultur och identitet finns också stark forskning i kritiska kulturarvsstudier. Denna omfattar populär och publik historia, minnesproduktion och historiens tillgänglighet för varierande publiker. Vi utvecklar kunskap om kulturarv som historisk och kulturell process, samt om museer, samlingar och minnesplatser. Vår forskning berör aktivering och utveckling av kulturarv genom minnesaktivism, kulturarvspedagogik och metoder för deltagande och samskapande.
Forskningen i historia och historiedidaktik kännetecknas av dynamiska samarbeten mellan forskare där både historia, historiedidaktik och kritiska kulturarvstudier ingår.
Forskare, publikationer och projekt
Forskare, publikationer och projekt vid Malmö universitet som är kategoriserade med forskningsämnet historia.
Fredrik Alvén
Nils Andersson
Thom Axelsson
Cecilia Axelsson Yngvéus
Mikael Bruér
Ingmarie Danielsson Malmros
Robin Ekelund
Peter Gladoic Håkansson
Joakim Glaser
Ylva Grufstedt
Per Gunnemyr
Josefin Hägglund
Martin Kjellgren
Bodil Liljefors-Persson
Vanja Lozic
Robert Nilsson Mohammadi
Stefan Nyzell
Jonas Qvarsebo
David Rosenlund
Marianne Sjöland
Thomas Småberg
Seniorforskare
Docent
- Irene Andersson
Professorer emirata
- Monika Edgren
- Per Eliasson
-
2025 | Doktorsavhandling, monografi
Äntligen stod kvinnan i talarstolen: Agda Östlunds retoriska karriär och socialdemokratins genombrott
Magnus Gustafson
-
2025 | Bok
Enemy Images: Emergence, Consequences and Counteraction
Kristian Steiner, Andreas Önnerfors
-
2024 | Artikel i tidskrift
Historiska perspektiv på judiska kvinnors berättelser om erfarenhete av antisemitism i Sverige under 1900-talet och 2000-talet
Malin Thor Tureby, Emma Hall
-
2024 | Konferensbidrag
Listening for moments of shared authority in archived interviews with Finnish migrant-workers
Malin Thor Tureby
-
2024 | Artikel i tidskrift
In exile: the office of the African National Congress of South Africa in Sweden
Emma Elinor Lundin
-
2024 | Artikel i tidskrift
Reflecting upon authority in the creation of the 'We are proud of them' story map
Vittorio Felci, Aya Tom, Anders Høg Hansen
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Preface
Sara Ellis Nilsson, Stefan Nyzell
-
2024 | Konferensbidrag
Solidarity, sanctions and state politics in Sweden
Emma Elinor Lundin
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
The Development of the Swedish National Championships’ Week (SM-veckan)
Christian Tolstrup Jensen
-
2024 | Bok
Konkurrence
Christian Tolstrup Jensen
-
Forskningsprojekt
Malmös första textilentreprenörer – historien om bomullstextilindustrins uppkomst och utveckling i Malmö
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Att förstå epilepsi: Kunskap, utbildning och stigmatisering, 1950-2020
matilda.svensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Att transformera genusgränser i idrottsorganisationer: Kvinnor i FIS genom exemplet Inga Löwdin
daniel.svensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Att skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
Forskningsprojekt
Minne och Aktivism. De överlevandes roll i kunskapsproduktionen om Förintelsen
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Malmös muslimers historia fram till 1990
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Sveriges Riksdag 1867–2022: Ett ekosystem av länkad öppen data
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Lärande, förebyggande och konsekvenser av antisemitism i svensk skola
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Att samla Förintelsens minnen i Sverige, ett nätverk för transdisciplinära praktiker och perspektiv på samlingar, samlande och etik
-
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Sveriges riksdagsdebatter
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Sammanvävdheten – textilindustrin i Sverige och dess internationella kopplingar 1800-1990
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Moderna tider 1936
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Nordic voices: The use of oral history and personal memories in public history settings
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Digitaliseringens etik. Föreställningar om Förintelsesamlingars sårbarhet
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Värdekonflikter vid förvaltandet av urban biologisk mångfald - fallstudier av svenska kommuner
anders.melin@mau.se -
Forskningsprojekt
Uruguayansk exil i Sverige. Att spåra det nuvarande förflutna i tre generationer
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
I exil: aktivism, identitet och African National Congress of South Africa i Sverige
emma.lundin@mau.se -
Forskningsprojekt
Kongressen för kulturell frihet och det kalla kriget om kultur i Norden, 1950-1967
dino.knudsen@mau.se -
Forskningsprojekt
Skånegåtan och geografier av solidaritet: Platsidentiteter i skuggan av framväxande etnonationalism
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Välfärdsstaten analyserad: Textanalys och modellering av svensk politik, media och kultur, 1945-1989
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Judisk och kvinna. Intersektionella och historiska perspektiv på judiska kvinnors liv i Sverige under 1900- och 2000-talet
malin.thor@mau.se
Forskarutbildning i historia och historiedidaktik
Malmö universitet har forskarutbildning inom forskarutbildningsämnet historia och historiedidaktik.
Historia och historiedidaktik rymmer två dimensioner. Den mera renodlade historiedimensionen innebär att en tidsdimension är central.
Människors samlade livsvillkor - alltså inte bara delar som har direkt koppling till formell utbildning - studeras, med yttersta syfte att förstå relationen mellan ett föränderligt samhälle och vad som sker i olika utbildningssystem.