Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Didaktik
Forskning inom didaktik intresserar sig för de faktorer och relationer som påverkar undervisningens och lärandets villkor, med särskilt fokus på skola. Didaktisk forskning eftersträvar att formulera teorier och modeller där relationer mellan skola, samhälle, val av innehåll, lärares arbete samt elevers, barns och vuxnas bildning är viktiga parametrar.
Didaktisk forskning undersöker vad som påverkar, möjliggör eller hindrar undervisning och lärande i olika sammanhang. Lärande ses som något som kan ske i formella sammanhang, som skola och utbildning på olika nivåer, i semiformella sammanhang, till exempel på muséer, och även informellt, till exempel som en integrerad del av yrkeslivet, men oftast handlar didaktisk forskning om skolans undervisning (olika åldrar). Den intresserar sig för val av innehåll, motiveringar till urvalet och vad som händer med ett disciplinärt innehåll när det transformeras från universitetsdiscipliner till innehåll för undervisning i skolan.
Undervisning kan studeras utifrån flera olika perspektiv och många faktorer och kunskapsbaser är relevanta för detta. Didaktiska teorier handlar om undervisning och bildning. En del teorier utgår från ett empiriskt-analytiskt perspektiv, medan andra i större utsträckning baserar sig på filosofi. Tillsammans bidrar de didaktiska teorierna till perspektiv och modeller i relation till de didaktiska frågorna (varför, vad, hur etc.). Att konkretisera och operationalisera didaktiska teorier som svarar på de didaktiska frågorna kan sägas vara kärnan i didaktik. Detta kan göras genom att utveckla eller systematiskt pröva didaktiska modeller eller genom att synliggöra olika didaktiska val och visa på dess konsekvenser. Den didaktiska forskningen vid Malmö universitet är såväl allmändidaktisk som ämnesdidaktisk.
Forskare, publikationer och projekt
Lisa Björklund Boistrup
Mikael Bruér
Eva Davidsson
Katherine Doerr
Helen Hasslöf
Hanna Hofverberg
Kristine Hultberg Ingridz,
Janna Lundberg
Linda Palla
Kim Ridell
David Rosenlund
Per Schubert
Jesper Sjöström
Catrin Stensson
Anette Svensson
Ann-Christine Vallberg Roth
-
2025 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Design för berättelseundervisning i tidiga skolår: grafiska modeller och ämnesspecifikt metaspråk
Kim Ridell
-
2024 | Rapport
Early Support- en fördjupad introduktion
Niclas Andersson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Patterns of connections between mathematics and electrician knowledge: Praxeology in vocational education
Thomas Johansson, Lisa Björklund Boistrup, Jöran Dahl
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Ämnesdidaktik
Jesper Sjöström
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Didaktik
Jesper Sjöström
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Networks, controversies and the political in mathematics education research
Lisa Björklund Boistrup, Paola Valero
-
2024 | Artikel i tidskrift
Teacher education encounters climate change and critical mathematics education: Thinking about controversies in a statistics course
Magnus Ödmo, Lisa Björklund Boistrup, Anna Chronaki
-
2024 | Proceedings (redaktörskap)
Proceedings of CIEAEM74, 15-19 August 2023. Malmö University
Lisa Björklund Boistrup
-
2024 | Konferensbidrag
Pupils display pre-knowledge and exercise agency making meaning with the tablet camera
Johan Lind, Maria Söderling
-
2024 | Övrigt
Undervisning i flerspråkiga matematikklassrum
Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan
-
Forskningsprojekt
Den litterära kanon i Sverige – konsensus och konflikt i utbildningspolitik, offentlig debatt och pedagogisk praktik
magnus.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna inlärare av svenska
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Ordlösa bilderböcker och deras didaktiska potential i heterogena klassrum
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Läromedelsbruk i bildundervisningen – policy, diskurs och materialitet på högstadiet
annika.hellman@mau.se -
Forskningsprojekt
Drama och poesi i engelskundervisning i grundskola.
psarri.chrysiida@mau.se -
Forskningsprojekt
Multimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
Forskningsprojekt
Att lära svenska på svenska: Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Att stötta skrivande med fokus på vuxna andraspråksinlärare
hanna.sandgaard-ekdahl@mau.se -
Forskningsprojekt
Simulatorträning för blåljuspersonal - Kunskapsöverföring i förhållande till risk och hållbarhet
joakim.ingrell@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolarkitektur för framtidens pedagogik
hanna.hofverberg@mau.se